Het was wel erg grauw en bewolkt weer moet ik zeggen ....
Ben benieuwd naar jullie tips en beoordelingen ....

Zelf vind ik de kleuren juist té onnatuurlijk overkomen in de bewering maar dat licht er maar net aan hoe ver je de bewerking doorvoert. Er komt wel een mooie sfeer in de foto, en dat is ook wel leuk ....
Het is me duidelijk dat de foto met wat bewerking er wel op vooruit gaat .... 

MarkSpeedmaster schreef:Mooie uitleg ....![]()
Maar wat ik eigenlijk bedoel is of je niet op de foto de overgang ziet van het donkerdere deel van het filter naar het neutrale deel van het filter? Of gaat dat zo geleidelijk dat dat niet zichtbaar word?

Hebben jullie nog meer tips voor de aanschaf van zo'n verloopfilter?

MarkSpeedmaster schreef:Da's mooi, dan ga ik me eens verdiepen in de aanschaf van een grijsverloopfilter ....Hebben jullie nog meer tips voor de aanschaf van zo'n verloopfilter?
Want ik loop er regelmatig tegenaan dat ik de lucht te fel op de foto fel, waardoor er helemaal geen detail meer in te zien is ....
Koop gelijk de smart-slim versie, deze is dunner, waardoor je minder snel de randen van de adapter zal zien 

Mingus schreef:In ps een stukje lucht erbij maken zodat de foto gered wordt, een achteraf oplossing dus:D.

MarkSpeedmaster schreef:Da's mooi, dan ga ik me eens verdiepen in de aanschaf van een grijsverloopfilter ....Hebben jullie nog meer tips voor de aanschaf van zo'n verloopfilter?
Want ik loop er regelmatig tegenaan dat ik de lucht te fel op de foto fel, waardoor er helemaal geen detail meer in te zien is ....

Mingus schreef:MarkSpeedmaster schreef:Mingus schreef:In ps een stukje lucht erbij maken zodat de foto gered wordt, een achteraf oplossing dus:D.
Wat bedoel je hiermee te zeggen ....
Zoiets![]()

bobross schreef:zelf gebruik ik vaak een polarisatiefilter in de bergen.
Die geeft wat meer kleur aan het geheel