Ik heb hem op jpec inplaats van RAW gefotografeerd om te kijken wat het verschil is .

Alvast bedankt voor de reacties
grt,
Annie

Deva schreef:Is het dan niet handiger om een stilstaand onderwerp te fotograferen 1x raw en 1x jpg, met dezelfde instellingen? Er valt nu toch niets te vergelijken?
Dit is al een gerust stelling , zelf was ik ook best wel een beetje gelukkig met dit resultaatstarengine schreef:Als je belichting, scherpte en witbalans ineens juist is, is er weinig verschil met RAW.
Het voordeel van RAW is het bewerken zonder verlies, je kan allerlei bewerkingen doen op je foto zonder dat er iets aan het origineel veranderd.
Bij JPEG heb je bij elke bewerking een klein beetje kwaliteitsverlies.
Bij deze foto zit alles blijkbaar meteen goed en houd je toch een foto over van hoge kwaliteit.
En hij is nog mooi ook

Niet helemaal juist...ook bij een onderbelichte RAW zul je met oplichten verlies krijgen, als is het wellicht minder als bij een jpeg. Dit is overigens ook weer afhankelijk van de software die je gebruikt om de jpeg te bewerken.starengine schreef:Als je belichting, scherpte en witbalans ineens juist is, is er weinig verschil met RAW.
Het voordeel van RAW is het bewerken zonder verlies, je kan allerlei bewerkingen doen op je foto zonder dat er iets aan het origineel veranderd.
Bij JPEG heb je bij elke bewerking een klein beetje kwaliteitsverlies.
Bij deze foto zit alles blijkbaar meteen goed en houd je toch een foto over van hoge kwaliteit.
En hij is nog mooi ook

Zeer leerzaam hoor en ik ga dit ook meenemen in mijn lesjes DANK JE WELFrans schreef:ziet er technisch goed uit.
in de 600d kun je raw+jpg kiezen .
de bewerking door de software in het toestel doet in zeer veel gevallen prima werk.
waar dat dan wat minder is kun je de raw bewerken.
durf van mezelf te zeggen dat ik redelijk overweg kan met photoshop en rawconverter.
bij mijn sony maakte ik met gemak betere bewerkingen dan die door de camera.
bij mij canon 550d heb ik meestal moeite om de kwaliteit van de geleverde jpg te evenaren.
overigens in lightroom en aperture (mac) bewerk je raw ook redelijk intuitief.

Goed ideestarengine schreef:Annie, ik wil je hier even een opdrachtje meegeven: stel je camera in op Raw+Jpeg, maak je instellingen zoals je zou doen bij het nemen van een gewone foto, maak je foto.
Je hebt nu in 1 klap 2 versies van je foto: de onbewerkte Raw en een Jpeg die wordt "ontwikkeld' in je camera.
Zet beide versies op je pc en kijk niet naar de Jpeg, bewerk eerst de Raw versie tot hij volgens jou goed is; kijk dan naar het verschil tussen wat jij tot volle tevredenheid hebt bewerkt en wat je camera je als Jpeg voorschoteld.
Maak dan je keuze, vind je de Jpeg goed genoeg, fotografeer dan in Jpeg, vind je dat de door jou gekozen bewerkingen toch bijdragen tot dat ietsje meer, doe dan gewoon verder in Raw.
Uiteraard kan je door meer met de instellingen van iso, witbalans en picture styles te spelen ook die jpeg behoorlijk goed krijgen, maar dat is dan het 2e luik van de opdracht; probeer je camera zo in te stellen dat de jpeg de bewerkte raw benaderd.
En dan willen we natuurlijk jou mening hierover lezen en die foto's zien.
Alleen in jpec ?tjieken schreef:De foto is![]()
Ik fotografeer nooit in RAW.