Ik heb de laatste tijd wat problemen met de kleuren van mijn afdrukken (komen telkens veel te rood terug, ondanks beelschermkalibratie), en ben zodoende eens heel goed alle instellingen van photoshop en camera raw enzo aan het nagaan. Kleurruimtes als Adobe rgb 1998 enzo staan goed ingesteld.
Nu kwam ik bij het lezen in het 'Handboek Digitale Fotografie & Beeldbewerking' van Frans Barten aan bij het stukje over 8 of 16 bits. Ik begrijp de theorie op zich geloof ik wel, maar wat ik niet goed begrijp is wat je er dan uiteindelijk mee moet in je software.
Ik heb net de eigenschappen van mijn foto's bekeken, en zie daar overal 16 bits staan. Opname is dus in 16 bits gemaakt. Als ik een raw foto open in Camera Raw in Photoshop, dan kan je onderaan weer kiezen hoe je de foto in photoshop wil openen. Bij mij staat ie daar op 8 bits, Adobe RGB (1998), 300 ppi, 21MP. Ik had hem even op 16 bits gezet, tenslotte is de afbeelding in 16 bits. Maar als je dan later je foto als jpeg wil opslaan (voor afdruk, ik doe dat bij profotonet), kan dat niet! Ik kan hem dus later alleen als jpeg opslaan als ik de foto vanuit Camera Raw in 8 bits open. Wie kan mij uitleggen hoe dit zit, en of ik iets verkeerd doe?
Bij voorbaat weer hartelijk dank!!!
Groetjes, Eus