ND filters

Plaats reactie
Marcel_
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Contacteer:

ND filters

Bericht Geplaatst:

Ik zou voor een b+w filter gaan.. ik zou geen geld gaan besparen op een ND filter want je gaat tenslotte geen goedkope zonnebril op een dure lens zetten :)

Qua zonnekappen voor uvfilters weet ik niet.. maar als ik een foto maak met een ND filter laat ik de zonnekap er altijd af
Omhoog Profiel Website Foto's
Gert64
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Contacteer:

ND filters

Bericht Geplaatst:

Ik gebruik de vierkante van Cokin, die bevallen goed. De grijsverloop heb ik van Hitech. Daar kunnen geen zonnekappen op.
Frans
Donateur

ND filters

Bericht Geplaatst:

doe een gokje
exposure value 12 f/8, 1/60 sec

je wil naar bijvoorbeeld 16 sec

oftewel 9 stops

snel uit het hoofd
Omhoog Profiel Foto's
Gert64
Lid
Lid
Contacteer:

ND filters

Bericht Geplaatst:

De voordelen van vierkantefilters zijn dat je maar een filter nodig hebt als je verschillende(verwisselbare) lenzen hebt, als ik het goed begrijp is dat bij jou niet van toepassing. Toch probeer ik het even uit te leggen. Je hebt namelijk maar een filterhouder nodig waar je filters in passen, op de filterschroefdraad past een ring waar je de houder op klemt. Je hebt dus een filter en een houder die op al je lenzen past. Je hoeft niet voor iedere lens een ander filter te kopen.
Martinvh
Lid
Lid
Contacteer:

ND filters

Bericht Geplaatst:

ikzelf heb ook B+W filters,.. Maarrrr moet eerlijk zeggen dat dat komt doordat ik ze niet heel veel gebruik, en door mijn gebrek aan ervaring op dat vlak van fotografie ook niet wist vh bestaan van Cokin.

Hierbij koop je inderdaad eenmalig een houder en wat adapterringen (als die al niet worden meegeleverd in de set) en vervolgens betaal je voor alle nieuwe filters maar 19,95 ofzo,.... Want in die houder kun je buiten een ND ook een grijsverloop of kleurfilter doen ;)
duckie
Lid
Lid

ND filters

Bericht Geplaatst:

ND of ND grad?

Ik heb een LCW variable filter, kwalitatief gezien net zo goed als de top van of B+W of Hoya. Waarvan ik bij schroef, dus ronde filters, normaal ( UV of CP) altijd B+W heb.

Maar voor een ND zou ik behalve voor een goed merk ook voor een rond schroeffilter gaan, die hebben geen meerwaarde om als vierkant voorzet filter gekocht te worden,tenzij je veel verschillende filtermaten hebt.

Dus je antwoord waarom vierkante of rechthoekige filters is A. Omdat je met filterringen dezelfde filters, in mijn geval, kunt gebruiken op 67, 72 en 77mm. En B. Omdat je met NDGradueel filters de horizon kunt instellen en zelfs kunt kantelen tov je camera die je wel altijd horizontaal of vertikaal wilt hebben. ;)

Voor deze filters, heb ik vanwege de kosten nog Cokin en uit de P series de 1,2 en 3 stops ND hardgrad, ND softgrad en ND. Dus 9 stuks. Deze wil ik uiteindelijk vervangen voor Lee filters maar dat gaat voor 9 filters net zoveel kosten als een pro lens van 1000 euro ;)

Een ND wil ook heel handig zijn voor filmen en voor portraiten. In sommige gevallen kun je niet een lagere ISO waarde kiezen en wil je een beperkte DOF, maar komt er met sluitertijden van 1/8000 nog te veel licht binnen, waardoor je foto's ruim of overbelicht worden.
Voor filmen kan het hetzelfde probleem geven dat de camera hoge framerates zou moeten kiezen of het diafragma moet knijpen, maar dan haal je of de verkeerde framerate of je film wordt te licht of je DOF wordt te groot en raak je de essentie kwijt die je wilde realiseren.

Een variabel ND filter is handig omdat je dan niet hoeft te stapelen en met 1 filter meerdere filter stops kunt gebruiken en ook niet hoeft te wisselen.

De LCW die ik heb is niet de 10stops maar die van licht tot pak hem beet 7 stops, diegene die door loopt naar 10stops is trouwens angstig duur, zeker in 77mm formaat.

LCW is wel de beste ND variabele filter.

Maar goede filters zijn duur, net zoals goede lenzen.

En oja, ND of ND Gradueel filters kun je heel gemakkelijk achteraf in de software nabootsen.

Er is maar een ding waar een fysiek filter te prefereren is boven achteraf in de software nabootsen, en dat is de sluitertijd. Als je met een filter een langere sluitertijd wilt om bijvoorbeeld melkachtige watervallen te fotograferen, dan kun je achteraf zonder filtes wel de foto donkerder maken, maar niet het water langzamer laten stromen ;)
Omhoog Profiel Foto's
duckie
Lid
Lid

ND filters

Bericht Geplaatst:

Ja dat sluit goed aan en nee dat is geen rare gedachte
Omhoog Profiel Foto's
duckie
Lid
Lid

ND filters

Bericht Geplaatst:

Volgens mij hebben ze wel een bigstopper, maar anders neem je ereen van Hitec. Lee Filters, Hitec en Cokin passen allemaal op de P series, als ze maar 10cm zijn aan een zijde :) Dus je kunt gewoon goedkoop met Cokin de houder kopen en dan van een ander merk het filter.

Echter vergeet niet dat een bigstopper handig is om overdag lange slutiertijden te bereiken, maar het mooiste licht in de ochtend en aan het einde van de middag er is. Dan is de lichtintensiteit zo wie zo laag en kom je met meer dan 4 stops al heeeeeeeel ver met sluitertijden van enkele seconden, kwestie van een andere tijd kiezen. Ik weet dat het handig is, maar nog even en we gaan niet meer fotograferen maar halen brondata van het net en gaan daarna in een Photoshop versie 10 via de cloud zelf foto's 'maken'. :) Dus sneeuw foto's op zondag morgen in spanje en dan zetten de familie op de andes in de sneeuw kiezen de DOF, sluitertijd ed en zien meteen de veranderingen, lijkt het ons wat dan drukken we op fotomaken en de foto is gemaakt :)
Omhoog Profiel Foto's
Jabbeke
Lid
Lid
Geslacht: Vrouw

Re: ND filters

Bericht Geplaatst:

ik kwam dit tegen.
misschien een idee als je meerdere filters wil aanschaffen,

https://www.digital-photography-school. ... ity-filter" onclick="window.open(this.href);return false;

misschien beantwoord dit ook wel helemaal niet je vraag,
maar kheb het geprobeerd :rof
Omhoog Profiel Foto's
Plaats reactie

Terug naar “Camera's, lenzen en toebehoren”