Ik denk eigenlijk dat ik niet hoef uit le leggen wat Project x Haren is. Maar hoe ik het zelf beleefd heb?
Vrijdag, twee week geleden, kreeg ik een uitnodiging op facebook. Het ging om het verjaardagsfeestje van Merthe. Ze wordt 16 jaar en voor zo ver ik op dat moment kon zien "was iedereen uitgenodigd". Zoals jullie allemaal wel weten was dit natuurlijk nooit de bedoeling. De twee weken daar op werd het grapje steeds erger. Steeds meer mensen gaven aan dat ze ook daadwerkelijk naar Haren zouden komen.
En gister was het eindelijk zo ver. Van wat ik heb gehoord waren er heel vroeg al mensen bij het huis van Merthe. Later de middag kreeg ik te horen dat de hele straat afgezet was.
Rond 16:00 zou er een lifestreem online komen. Ik was van plan om met camera naar Haren te gaan en de lifestreem was ideaal om even te kijken of dit wel verstandig was. Toen de mensen van de lifestreem eindelijk in Haren aangekomen waren leek het redelijk rustig, dus ik kon wel heen gaan.
17:15 vertrok ik op de fiets en om 18:00 kwam ik aan in haren. Steeds meer mensen verzamelden zich. Maar... Het was gezellig! In Haren vond een festival sfeer plaats.
Hier een aantal foto's die ik deze avond heb gemaakt:
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

Het oude mannetje in foto 7 is een van de buurtbewoners. Hij vond het allemaal wel gezellig en besloot een kijkje te gaan nemen, zo leek het in ieder geval. Niet veel later stond hij tussen alle jongeren in. Op een rustige manier kreeg hij alle jongeren stil. Iedereen keek hem met spanning aan, benieuwd naar wat hij te zeggen had. Toen begon hij heel rustig te zingen: "er is er een jarig...". Al snel deed iedereen mee.
Zoals ik al zei, een leuk feestje. Iedereen was gezellig, zelfs de politie was aan het lachen.
Om 20:10 ging ik naar huis. Net op tijd, bleek achteraf.
De rest hoef ik jullie niet te vertellen lijkt mij.
Ik ben trouwens helemaal nieuw in dit soort fotografie. Ik vind het erg interessant en erg leuk. Moet nog veel leren dus barst maar los. Ik heb gemerkt dat je bij dit soort fotografie misschien veel minder moet letten op technische dingen, iets dat ik bij landschappen gewend ben.
Groeten,
Niels Jansen