Maar met welke diafragma instellingen ik ook schiet, het wil maar moeilijk lukken tot op heden.
Ook in Photoshop, dmv van een techniek genaamd stacken, lukt het maar niet.
Zijn hier aan te raden manieren voor?
Gr,
Bas

Dat denk ik niet. Johannes Klapwijk inschattende denk ik dat hij gewoon gebruik maakt van het veld zoals hij het ter plekke aangetroffen heeft. Voor tekening van grasjes in de bokeh kunnen deze grasjes overigens zowel voor als achter het onderwerp staan (maar uiteraard niet achter de plek waar de schittering ontstaat.Volgens mij houdt degene die het artikel geschreven heeft ergens tussen het de dauwdruppels en zijn lens een bosje gras, zodat er ook nog een tekening komt in de bokeh-cirkels. Als je goed naar zijn bokeh cirkels kijkt, dan zie je daar dus de tekening van grasjes in.
Dat spreek ik dus eigenlijk tegen. Juist met bijvoorbeeld gras met dauwdruppels erop op zowel een afstand van 10cm tot een of enkele meters zorgt voor mooie patronen en bokeh rondjes in de achtergrond. Bij Macro is de scherpte diepte vaak zo klein, dat een schittering op meer dan een meter afstand achter het onderwerp uberhaupt niet zichtbaar zal zijn op de foto. Eea is natuurlijk afhankelijk van de scherpte diepte, en dus van diafragma instelling, afstand tussen lens en onderwerp, cropcam/ffcam, en aantal mm's van de lens.Zorg er voor dat achter je onderwerp de achtergrond minimaal 1.5 meter ver weg is.