Net als bij de vorige long exposure verbaas ik mij over de snelle sluitertijd. Weet je zeker dat je de 10 stops hebt?
Ik heb echt hartje zomer melkwitte wateroppervlaktes met veel langzamere sluitertijden.
Ik meet in de A-stand (scherptediepte) van mijn camera welke sluiter ik nodig heb bij mijn eigen gekozen ISO en diafragma.
Daarna schakel ik over naar de M-stand en stel de sluiter, diafragma en iso in zoals de A-stand berekend had. Daarna vertraag ik de sluitertijd met 30 clicks. 1 click staat als ik me niet vergis voor 1/3 stop. wat voor sluitertijden krijg jij dan in de zomer overdag ?
Ik moet wel zeggen dat in beide foto's de stroming niet echt sterk was.
Ik heb een BW ND110 F-pro.
Tsja, dat lijkt correct. Ik stel in de AV mode het diafragma en ISO in. Bekijk dan welke sluitertijd de camera kiest. Dan gebruik ik een rekentabel die ik van internet afgehaald heb om te zien welke sluiterijd ik moet kiezen bij 10 stops minder licht. Dan zet ik de camera in de M stand en zet ik de autofocus uit. Filter erop en in de bulb mode en de tijd in de gaten houden. Ik zit dan nooit onder de 30 seconden. Experimenteren met 1 minuut en 1,5 minuut kan dan best. Dat verklaart het melkachtige wateroppervlak en bewogen wolkenpartijen.
Ik mag geen link plaatsen naar mijn eigen site. Wel kan ik je via mijn profiel verwijzen naar mijn site. Zie 'Long Exposure' foto's via Portfolio. Mods; als dit ook niet mag dan geef maar een gil en stuur ik deze info via een PB.
Arno
Laatst gewijzigd door Arno1 op 20 mar 2015 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.