Update foto 1:

Update foto 2, riet iets getemperd:

Update 2, nog meer getemperd:
Update 3, iets meer contrast en verscherping:

Vind 'm zelf ook net over het randje eigenlijk.RoquiRocks schreef:Helaas , de verscherping van je laatste update vind ik te veel van het goede, Ron ....![]()
Frans schreef:Je ontbeert wat detail op kopje en verenkleed.
Niet door gebrek aan scherpte maar het lijkt dat je contrastsverschillen ontbeert.
Het detail is denk ik ook wat minder doordat de Mus wat kleiner in de foto staat, als ik de grote foto bekijk valt het nog wel mee.Frans schreef:Foto's waarbij het licht recht op het onderwerp valt missen schaduwwerking en daardoor aan contrastwerking. Ze ogen vaak vlak.
Het verhogen van het contrast werkt in dat geval niet om meer detail te verkrijgen.

Precies, dezelfde reden waarom het redelijk lastig - zo niet onmogelijk - is om een volle maan netjes - dus met kraters, schaduw en al - op de plaat te krijgen, je ontbeert textuur, dat krijg je alleen als het licht onder een hoek valt, daarom plaat je beter een 1/2 of 3/4 maan.Frans schreef:Ron hoop dat je het geheim van de smid dat ik je onthulde niet onderschat.
Licht dat in een hoek invalt geeft schaduwwerking en doorboor meer tekening.
Ook de kleine veertjes van een vogeltje krijgen microschaduwtjes.
Loop eens op een zonnige dag rondom een boom en kijk hoe de texture verandert van de bast.