Als het goed is zijn dit het mannetje en vrouwtje van de donkere waterjuffer. Iemand een idee of ik gelijk heb of niet?
Bedankt voor het kijken.
1. Mannetje

Mee eensRob Olivier schreef:Foto 1 vind ik het meest geslaagd.Wel wat jammer dat het achterlijf en de vleugelpunt net in de scherpte wegloopt. Probeer zo haaks mogelijk met je camera op de juffer te staan (wat niet altijd even makkelijk is).

Ik word er niet goed van...Rob Olivier schreef:Het zijn allebei geen Donkere waterjuffers maar Lantaarntjes.

Heb je ook op libellennet naar het verspreidingskaartje van de Donkere waterjuffer gekeken? Het is een zeer zeldzame soort in Nederland met een heel erg beperkte verspreiding.sandravw87 schreef:Ik word er niet goed van...Rob Olivier schreef:Het zijn allebei geen Donkere waterjuffers maar Lantaarntjes.op de site van libellennet staat dat het een donkere waterjuffer is. Precies dezelfde kleuren.

Ik moet nog een hoop leren, sorry. Erg lastig om het verschil te zien.Rob Olivier schreef:Heb je ook op libellennet naar het verspreidingskaartje van de Donkere waterjuffer gekeken? Het is een zeer zeldzame soort in Nederland met een heel erg beperkte verspreiding.sandravw87 schreef:Ik word er niet goed van...Rob Olivier schreef:Het zijn allebei geen Donkere waterjuffers maar Lantaarntjes.op de site van libellennet staat dat het een donkere waterjuffer is. Precies dezelfde kleuren.
Maar het is ook niet makkelijk die waterjuffers van elkaar te onderscheiden. Het achterlijf van het mannetje Donkere waterjuffer is geheel zwart op de laatste segmenten na, bij het Lantaarntje niet. En zo zijn er nog een paar kleinere verschillen te noemen.