Ergens in de topics kwam ter sprake dat men licht ook kan meten met een expodisk in plaats van een echte lichtmeter.
Ik vond de stelling zeer bedenkelijk maar wie niet open staat voor een nieuw idee komt niet ver....
Dus vandaag even getest omdat ik een expodisk heb. (die ik gebruik voor witballans)
En dus even ingezet als "lichtmeting".
Mijn vermoeden dat het geen steek zou houden was al snel bevestigd.
Bij een "meting" van het INVALLEND LICHT in volle zon kwam ik op een 1/4000 F5 ISO 100.
Die settings even manueel overgenomen...
Ik neem de expodisk weg en maak de opname met verwacht resultaat.
Minstens 3 tot 4 stops onderbelicht.
Mag ik hieruit concluderen dat de stelling "gebruik een expodisk om invallend licht te meten" totaal onterecht is?
Of doe ik iets fout? en wat zou dat dan wel mogen zijn dat ik fout doe?
Als ik licht meet met mijn echte gossen lichtmeter meet ik de volle zon of het volle licht zonder problemen.
Ik vond de stelling zeer bedenkelijk maar wie niet open staat voor een nieuw idee komt niet ver....
Dus vandaag even getest omdat ik een expodisk heb. (die ik gebruik voor witballans)
En dus even ingezet als "lichtmeting".
Mijn vermoeden dat het geen steek zou houden was al snel bevestigd.
Bij een "meting" van het INVALLEND LICHT in volle zon kwam ik op een 1/4000 F5 ISO 100.
Die settings even manueel overgenomen...
Ik neem de expodisk weg en maak de opname met verwacht resultaat.
Minstens 3 tot 4 stops onderbelicht.
Mag ik hieruit concluderen dat de stelling "gebruik een expodisk om invallend licht te meten" totaal onterecht is?
Of doe ik iets fout? en wat zou dat dan wel mogen zijn dat ik fout doe?
Als ik licht meet met mijn echte gossen lichtmeter meet ik de volle zon of het volle licht zonder problemen.