Ik ben gevraagd door vrienden om foto's te maken van de doop van hun kleine man. Deze doop zal gehouden worden in de sint jan. Ik ben hier afgelopen week 2 keer naartoe geweest om alvast wat proeffoto's te maken. Deze zijn hier te bekijken: https://www.photodrome.nl/forum/viewtop ... =8&t=76364
Aangezien het nogal "donker" is in de kerk, ben ik in dubio over hoe te werk te gaan. De foto's die ik afgelopen week heb genomen zijn allemaal op F2.8 geschoten met een iso van 640, 1000, 1250 en met een maximale iso waarde van 1600, maar daarbij waren de sluitertijden nogal erg traag (tussen de 1/8 en 1/50). Opzich heb ik een redelijk vaste hand, maar de sluitertijden zijn gewoon te traag om het doopsel vast te leggen. Nu ben ik dus in dubio wat te doen. Ga ik mijn iso naar 3200 brengen om toch zonder flitser aan de gang te kunnen, of ga ik mijn externe flitser erbij pakken? Ik weet trouwens niet of het is toegestaan om te flitsen, maar dat ten tweede. De ruis op iso3200 is behoorlijk, alhoewel deze achteraf te verminderen is, ga ik ook detail verliezen. De reden dat ik liever niet met flitser werk is omdat de sfeer zonder flitser mooier weergegeven wordt. Ook hangt het er vanaf of het buiten bewolkt is, of zonnig, dat kan enorm schelen door de hoge ramen, Dan kan ik het waarschijnlijk wel met lagere iso waardes af). Ik wil iig voorbeid zijn op beide scenario's. Wat zouden jullie doen? Toch de externe flitser erop, of de diafragma op 2.8, sluitertijd minimaal op 1/50?(of is dat nog te traag?) en dan met de iso spelen.
Ik heb de volgende "gear" tot mijn beschikking: Canon eos 500D, Sigma 17-50 F2.8 ex dc os hsm, Canon 17-85 4-5.6 is usm, Sigma 70-300 4-6.3 apo, Canon Speedlite 430exII
Mvg Davy