Graag jullie mening.
Naar mijn idee was de exposure tijd nog te kort.

Groetjes Koen

nee ken ik niet heb je een voorbeeld.ytje123 schreef:Wat is de sluitertijd bij deze foto's? Met stil en glad water krijg je niet echt snel een LE effect maar kun je de met dit filter wel mooiere intensere kleuren krijgen in de foto. In dat opzicht is het dan jammer dat je zwartwit plaatst maar misschien was het weer met deze poging niet zo mooi en bewust gekozen voor deze omzetting. Ken je trouwens de nd filter calculator voor op de mobiel? Handig hulpmiddel voor de sluitertijd.

Om mooie intensere kleuren te krijgen zou ik gewoon in Photoshop aan de verzadigingsknop draaien.ytje123 schreef:... maar kun je de met dit filter wel mooiere intensere kleuren krijgen in de foto

ytje123 schreef:In de appstore kun je meerdere nd calculators vinden. Met de camera moet je toch eerst scherpstellen en daarna pas het filter er op doen met de 10 stops omdat deze te donker is. Dan kijk je eerst wat de camera aangeeft hoeveel seconden hij gebruikt voor de foto zonder filter. Dan neem je de app erbij, voert de seconden in en welk filter je gaat gebruiken. Dan rekent hij heel simpel voor jou uit hoeveel seconden je met het filter er op de camera open moet zetten voor de juiste foto. En dat kan minuten lang zijn tot nog veel langer. Ik gebruik dus een afstandsbediening en bulb stand.

Thanks MauriceMaurice78 schreef:jep
nog even verder oefenen het vinden van het juiste onderwerp / condities
is een van de uitdagingen van dit filter maar als het lukt
is een vreugde dans rondom het statief gegarandeerd
meest voor de hand liggend is bewegend water dingen die vaak afbreuk doen.
bewegende bomen / struikjes
grt
Maurice

Oh nee hoor ik wil zelfs graag meer leren, dus alle info is welkom.Henry schreef:Ik begrijp dat je een reactie van Frans of mij niet op prijs stelt. Geen probleem, zal ik voortaan niet meer op je foto's reageren.

Nou mijn hoop was op een soort mistig achtig landschap te krijgen.Henry schreef:Dan ben ik toch benieuwd welk effect je met je 10stops ND filter hebt willen bereiken bij dit vlakke watertje.

Oke bedankt voor de informatie, ik zal me er verder in verdiepen.Henry schreef:Een 10stops ND filter leidt tot langere sluitertijden.
Door de lange sluitertijd zul je beweging introduceren in je foto.
Veel beweging in het water leidt tot een melkachtige substantie, die sommige mensen erg mooi vinden.
Als je meer dan alleen water op de foto zet (bijvoorbeeld ook stenen en planten), dan zullen de stenen er scherp op staan, maar planten/takken bewegen, door de wind die verantwoordelijk is voor de "melkachtige substantie", altijd. Dit geeft je dan weer een min of meer onscherp beeld.
Mijn conclusie is dan ook dat je een keuze moet maken wat je nu precies in de foto wilt hebben. Stenen, lantaarnpalen en bruggen (populaire onderdelen) zullen er scherp op blijven staan. Water zal door de wind veranderen in een melkachtige substantie. Bomen en planten doen het in het algemeen minder goed in dit soort foto's. Kijk maar eens goed naar bijvoorbeeld foto's van de Zeelandbrug.
Bij een waterval bij redelijk windstil weer liggen de zaken uiteraard anders. Daar kunnen de bomen en planten een meerwaarde hebben en heb je ook niet van die hele lange sluitertijden nodig omdat het water toch al flink beweegt (en je het melkachtige effect veel eerder bereikt).
Just my 2 cents...