Schor... (2)

Van hier tot Tokio
Plaats reactie
Matthijs
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man

Schor... (2)

Bericht Geplaatst:

Nog maar ééntje van het Schor bij Baarland. :)

Afbeelding

Nikon D7100
12-24mm F/4
F/16
1/30 sec.
ISO-200
-0.3 belichtingsafwijking
12mm
Laatst gewijzigd door Matthijs op 16 mar 2016 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Lid
Lid

Schor... (2)

Bericht Geplaatst:

Een sluitertijd van 1/30sec kan, maar ik zou eerder de ISO op 400 of 640 zetten om zo een snellere sluitertijd te kunnen gebruiken. Ook al fotografeer je met 12mm, een lichte beweging is zo gemaakt.

Je hebt weer een mooi landschapsplaatje gemaakt. Volgens mij op dezelfde dag als je vorig geplaatste foto van Schor, tenminste... als ik naar de lucht kijk.

Bij het maken van een landschapje is het verstandig om je statief in te zetten in combinatie met een ontspanner. Het levert je scherpe plaatjes op. Een statief is ook goed voor het opbouwen van wat extra spieren. ;)
Omhoog Profiel Foto's
Matthijs
Lid
Lid

Schor... (2)

Bericht Geplaatst:

Thanks Henry!! :up

Deze is inderdaad dezelfde middag genomen. :)

Ik had de ISO-waarde al wat hoger gezet omdat het ook al wat donkerder werd. Soms werkte ik vanuit de hand en soms weer vanaf statief. Deze is vanaf een statief genomen, met een zelfontspanner.
Hoge ISO-waardes vallen toch al snel op, hier bij 200 al best wat ruis te zien!
Daar moet ik wel bij zeggen dat de bewerking van mij ook wat ruis in de foto brengt.
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Lid
Lid

Schor... (2)

Bericht Geplaatst:

Ik kan me niet voorstellen dat je met jouw Nikon D7100 al bij ISO 200 last hebt van ruis.
Ik denk eerder dat de ruis veroorzaakt wordt door je manier van bewerken.

Ik zie dat je het bestand wel erg veel verkleind (naar 190kb). Probeer eens de bestanden die je plaatst rond de 400kb te houden. Dit komt de kwaliteit ten goede.
Omhoog Profiel Foto's
Arno1
Lid
Lid
Contacteer:

Schor... (2)

Bericht Geplaatst:

Erg mooie compositie.

Arno
Omhoog Profiel Website Foto's
Mendel
Lid
Lid
Contacteer:

Re: Schor... (2)

Bericht Geplaatst:

Mooi beeld, sereen en diep. Vraag me alleen af of je de lucht iets donkerder hebt gemaakt, of onderzijde wat lichter, voelt een weinig uit balans :)
Omhoog Profiel Website Foto's
Gray44
Lid
Lid

Re: Schor... (2)

Bericht Geplaatst:

Weer zo'n desolaat en destructief landschap maar dat komt de inhoud ten goede. Mooi maar twijfel aan de scherpte.
Omhoog Profiel Foto's
Matthijs
Lid
Lid

Schor... (2)

Bericht Geplaatst:

Hartelijk dank voor jullie reacties!

@Henry,
Nee, klopt. ISO-200 levert nog geen ruis op. Meer de nabewerking vrees ik.

Ik moet onder de 200/300 KB blijven omdat ik de foto's ook op andere site's zet. :)

@Mendel,

Ik heb de voorgrond lichter gemaakt. :)

@Gray44,

Terecht, hij is ook niet optimaal. :)
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Lid
Lid

Schor... (2)

Bericht Geplaatst:

Het is niet verstandig om foto's op te lichten, daar introduceer je immers ruis mee in de foto. De term die in dit verband vaak wordt genoemd is ETTR (Exposing To The Right, in het Nederlands: naaar rechts belichten). ETTR verwijst naar het histogram. De grafiek kun je beter meer meer rechts hebben dan (veilig) in het midden. Door naar rechts te belichten wordt je foto dus lichter (de lichte pixels zitten rechts in het histogram, de donkere zitten links). Als de gemaakte foto bij het bekijken op de computer naar jouw zin te licht is, dan kun je deze eenvoudiger donkerder maken. Hierbij introduceer je geen ruis, maar verdwijnt ruis.

In plaats van ETTR heb jij hier ETTL toegepast (Exposing To The Left), waarmee je de foto donkderder maakt, zie je -0.3EV belichtingscompensatie. De voorgrond vond je te donker en ga je vervolgens oplichten (en dus ruis introduceren in je foto).

Mijn tip nr 1: kijk naar het histogram en als je ziet dat het histogram nog iets meer naar rechts kan, dan +0.3EV of 0.7EV toepassen, maar liever niet -0.3EV.

Mijn tip nr 2: download een app op je telefoon waarmee je de hyperfocale afstand kunt bepalen. Op mij IPhone heb ik bijvoorbeeld Field Tools. Werkt eenvoudig en kost niks. Als je landschapjes schiet op de hyperfocale afstand heb je een optimale scherpte in je foto. Als je een onderwerp hebt wat hoe dan ook scherp moet zijn (bijvoorbeeld een boomstam), dan kun je daarop scherpstellen, maar je kunt via de app ook eenvoudig zien of het onderwerp binnen de scherptediepte valt van de hyerfocale afstand. Als het onderwerp er niet binnen valt, dan kun je met de app eenvoudig bepalen bij welke scherpstelafstand hij er wel binnen valt. Uiteraard kun je ook gewoon op het onderwerp scherpstellen, maar dan zal zeer waarschijnlijk de scherptediepte niet maximaal zijn.

Just my 2 cents. :)
Omhoog Profiel Foto's
Plaats reactie

Terug naar “Landschappen”