Daarom vroeg ik dus om een test topic en daar kunnen dan ervaringen gedeeld worden expliciet daar. Dat staat los dat een lens van eigenmerk beter praat met de camera en dat een lens die gemaakt is door derden partijen bekend staan om het feit dat ze modellen hebben die beter bij een Canon of Nikon of Sony ed reageren dan anders. De D90 is geloof ik ook door Dieder aangegeven dat hij het ook gehoord en gemerkt had. Nu had ik voor die dag op 500mm gekozen voor f/9 en niet voor f/6.3 en dus voor die dag ook een gemiddelde ISOsetting van 400 aangehouden en Av. Als ik ga testen met papieren testcharts dan is dat wat anders dan de mening van andere mensen. Ik kan iets wel ok vinden maar iemand anders niet en daar kun je van leren ipv foto's maken en wachten tot dat je denkt je materiaal te kennen voordat je kunt gaan posten.
En ik voel me niet aangevallen maar snap wel techniek maar dat is wat ik met bekende antwoorden bedoelde. Met een grotere opening heb ik een kleinere DOF en daardoor een mooiere achtergrond onscherpte, dat weet ik wel, maar ik ben dan raar maar wel geinteresseerd in de weg die leidt tot een foto, daar leer ik meer van. En omdat ik deze buizerd en een vosje in eens in beeld had, was de verbazing te groot om de regel van derden aan te houden dus ook een dergelijk antwoord, is niet gekomen, had ik voor lief genomen, maar behoort dan tot een open deur. Ik ben dus voor een testcase. Dieren fotografie is in mijn ogen dermate moeilijk dat behalve compostie, en beheerste techniek alsook materiaal maar 2/3 zijn en de resterende 1/3 is benadering, of specifieke settings. Ik heb namelijk spot meting gekozen maar niemand die dat ziet of zegt waarom doe je dat zou je niet beter.......
Dat was mijn bedoeling niet over kleur, en contrast, dat is smaak en subjectief. Maar een goede welles nietus discussie zonder wrang vind ik ook belangrijk en je menig sla ik zeker niet in de wind.

p.s. CAF, PAF, NAF zijn Canon, Pentax, Nikon AFvatting