Bedankt Henry, reiniging gaat intern via het hoofdmenu van mijn camera. Handmatig durf ik het niet aan... Bibberhandjes haha! (2 x de reinigingsoptie gedaan, camera zei brrrrrr..... en klaar!)
Beeld en licht leuk.
Voor wat beterft de sensor vlekjes denk ik niet dat de reinigingsoptie in je camera dit oplost. Je moet of zelf aan de bak of ergens anders je sensor laten reinigen.
Sensorvlekjes zijn niet altijd duidelijk te zien, meestal in wat minder stevige kleuren. Ik weet niet wat je bedoeld met het kapje erop. Afsluiting van de lens heeft weinig te maken met sensor vlekken. Die onstaan meestal bij wisselen van objectief. Dus als je nooit van lens verwisseld kan je minder makkelijk sensorvlekken krijgen tenzij je camera niet bestand is tegen stof.
Ik ben schuldig bevonden aan het te vaak wisselen van lens tijdens mijn foto-neem-sessies! Oei! Ik neem altijd mijn twee lenzen mee... Of voortaan een keus maken tussen de grote en kleine lens... Ik bedoel de kleine beschermkapjes aan de zijde waaraan je de kitlens bevestigd aan de camera zelf, aan de zijde waar de rode stip staat (heb een Sony)
Vooral te zien wanneer je je diafragma gaat knijpen. Even naar sensor cleaner of een doe het zelf setje bestellen. Doe ik al jaren zelf.
Lekker stevige lucht met krachtige bundels.