Bewerken van foto's is vaak een persoonlijke smaak. Wat jij mooi vindt is soms niet wat een ander mooi vindt. Sowieso bewerken op een iPhone is niet de beste manier maar dat erkende je al. Nu weten we niet wat je bewerkingsskills zijn maar wat vind je van onderstaand als voorbeeld? Komt dat een beetje in de buurt van wat jij voor ogen zou kunnen hebben?
En nog een vraag: fotografeer jij in RAW of JPG?
Laatst gewijzigd door rbwadden op 04 dec 2020 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Je had het licht niet helemaal mee, want ondanks dat de rand bomen wat donker is heb je ook al wat overbelichte plekken in de lucht.
Ik haal meest de donkere delen op met schaduw/hooglichten in Photoshop, maar kijk uit dat je het niet overdrijft, want dan kun je vreemde halo's en/of een onrealistisch beeld krijgen.
Het is inderdaad jammer dat de glijbaan de bomenrand raakt, een iets hoger standpunt had dat hier voorkomen....ik weet niet of je hier laag genoeg had kunnen gaan met je standpunt om de glijbaan helemaal boven de bomenrand te laten komen en hoe dat had uitgepakt voor de foto.
Het licht zat dan misschien niet helemaal mee, maar je hebt wel een mooie wolkenlucht te pakken.
Wat sommige fotografen ook gebruiken is een grijsverloop filter, daarmee kun je de bovenkant bijvoorbeeld donkerder maken en de onderkant lichter, of andersom....dit is een filter dat je op je lens schroeft en ik denk ideaal voor dit soort omstandigheden.
Het is niet alleen blauw minderen maar ook wat hooglichten en schaduwen aanpassen. En een beetje temperatuur aan je foto geven. Ik bewerk in Lightroom en mocht je dat ook gaan doen dan adviseer ik het boek te kopen van Scott Kelby - Lightroom classic. Makkelijk te lezen en te volgen van voor tot achter.
En in RAW schieten.