Ik kan Joop wel volgen wat betreft het statief, bij deze beelden had je er goed 1 kunnen gebruiken omdat er niets beweegt, of er moet wind gestaan hebben in foto 1, zodat het blad dan zou bewegen.
Ik gebruik ook het liefst zo min mogelijk een statief, maar soms is het gewoon reuze handig en gaat de kwaliteit van je foto er knap door vooruit.
Paar maanden geleden naar Lesbos geweest en had allebei m'n statieven(kleintje en een normale) mee genomen voor de zekerheid, maar heb maar 1 keer voor ongeveer een uurtje gebruikt gemaakt van een statief.....misschien post ik nog wel 1 van die foto's binnenkort.
Ik heb dus ook een klein statiefje, maar wel met een draagvermogen van 8 kg., dus ik kan 'm ook eventueel gebruiken i.c.m. m'n 200-600mm.
Reuze handig ding, zoals gezegd is het klein(zeker als ie opgevouwen is), licht(0,8kg) en zit er een soort 'tasje' bij met een band eraan, waardoor je 'm ook makkelijk meeneemt.
https://www.kamera-express.nl/rollei-co ... zyEALw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;