Hoge iso

Hier kun je je vragen en tips over opnametechniek kwijt
Plaats reactie
frako
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man

Hoge iso

Bericht Geplaatst:

Ik ben er een jaar of twee tussenuit geweest maar wat mij nu opvalt is dat er meer met hoge isowaarden wordt gewerkt. 2500 en 3200 heb ik voorbij zien komen. Vooral als er met telelenzen wordt gewerkt.
Toch zie ik weinig ruis. Zijn er andere fototoestellen, komt het door grotere sensoren of is mijn waarneming onjuist? Of is er goede software die dit mogelijk maakt?
Omhoog Profiel Foto's
ytje123
Lid
Lid
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Re: Hoge iso

Bericht Geplaatst:

De toestellen kunnen het steed beter aan in het hogere segment maar de juiste software doet wonderen. Wat Lightroom niet lukt met ruis wegwerken doet Topaz Denoise wel. Die gebruik ik best wel vaak als ik met mijn tele fotografeer. Die zit op een cropcamera en is dus best wel snel de ideale combi voor veel ruis als het licht of de sluitertijd reden daartoe is.
Omhoog Profiel Website Foto's
Ron62
Moderator

Bericht Geplaatst:

Is inderdaad een oorzaak van steeds betere camera's en steeds betere software, hoewel ik het nog steeds met dezelfde software als een jaar of 6 à 7 geleden doe, een oude versie van Neat Image.

Wel heb ik inmiddels al bijna 3 jaar een full frame camera en sta ik soms ook versteld van de mogelijkheden bij wat minder licht, maar dat komt ook doordat ik van een APS-C camera afkom waarmee ISO-400 eigenlijk de max was en nu is ISO-4000 nog gewoon goed bruikbaar.
En soms heb ik zelfs foto's die met ISO-12.800, of ISO-16.000 gemaakt zijn en waarvan de verkleinde foto(1280x853 pixels) er gewoon nog goed uitziet en dus bruikbaar op i.net.
Omhoog Profiel Foto's
petervaneekelen
Moderator
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Ik sluit me aan. Betere camera's (sensoren en processors) doen het meeste werk, maar met een goede raw-verwerking en daarna evt. denoising (Topaz gebruik ik niet maar is wel top, het oude NIK is ook nog wel ok) doen de rest.
BenM
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja
Contacteer:

Hoge iso

Bericht Geplaatst:

Ik heb mijn camera ruim 12 jaar. De hoogst mogelijke ISO waarde is 6400 op die camera. Afhankelijk van de belichting (zoals ook hawker65 al aangeeft) kan ik nog best wel redelijke foto's maken, die ik dan met Neat (of Topaz) van ruis ontdoe. Daardoor kan er wel detail verdwijnen. Een groter nadeel van hoge ISO vind ik het beperkte dynamische bereik en dat kan een foto totaal verpesten, gedeeltelijk overbelichten of erg flets maken.
Plaats reactie

Terug naar “Fototechniek”