Foto's zijn gemaakt in periode dat het Amsterdam Light Festival was te zien. Er varen dan - soms in file - veel (rondvaart)boten, bootjes en zelfs roeiboten door de grachten en over de Amstel waar dit lichtfestival is te zien. Helaas was het vaak bewolkt en onlangs zelfs mistig. Slechts één dag was het zo goed als onbewolkte hemel.
#1 - Herengracht/Reguliersgracht
#2 - Brouwersgracht
#3 - Amstel
update #3 - Amstel
Laatst gewijzigd door Gietjedo op 19 jan 2025 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Denk dat ik ook voor de eerste ga, vanwege de kleur en het moment van donker worden. Bij de tweede en de derde is het al veel donkerder. Bij de derde vind ik ook de witte palen nogal veel licht vangen.
Bij de eerste twee vind ik de scherpte over de hele foto erg fijn, bij de derde ontbreekt dat en heb je bovendien de scherpte aan de voorkant liggen waar weinig gebeurt, dat is wat jammer. Het weer zat inderdaad niet erg mee, ook dat is jammer maar daar kun jij weinig aan doen.
Dank voor jullie reacties. Dat bij foto #3 de voorgrond afleidt kan ik begrijpen, ik had er wat minder nadruk op kunnen leggen. Maar de compostie had minder geweest zonder deze voorgrond, toch?
Dat denk ik wel, maar ik denk ook dat een crop die de meerpalen eraf doet vallen (en een strook lucht) een betere compositie geeft ... die meerpalen vallen erg op maar leiden af van je echte onderwerp.
De eerste foto heeft voor mij twee problemen, die elkaar versterken:
- De lichtstrepen suggereren een snelheid die geen schip zal halen, of het moet een speedboat zijn, maar die zal niet zo veel lichtstrepen veroorzaken (en als die die snelheid haalt riskeert hij op die plek vermoedelijk een dikke prent, want je mag daar max 7,5 km per uur varen, vermoedelijk zelfs maar maar 6 km).
- Het water dat wel ijs lijkt te zijn, sowieso al niet zo mijn ding, dus wellicht ben ik bevooroordeeld.
Het kan dus geen ijs zijn, of je zou ijsschotsen moeten zien. Stel dat het ijs is, haal je geen snelheid (als je er met een speedboat al doorheen komt zonder de romp kapot te varen). Maar als het schip wel heel snel voer, zou je juist een flinke golfslag moeten zien.
Overigens: een beetje denoisen maakt de foto scherper.
Naar aanleiding van de opmerkingen van Peter van Eekelen heb ik een update geplaatst. Bijgesneden 16-9 en meerpalen links en brugreling wat minder opvallend gemaakt.
@Peter Koster: Nee het was geen speedboot. Ik heb kort na elkaar met HDR instelling 2 reeksen foto's gemaakt en in software samengevoegd. Dat verklaart de lengte en verscheidenheid van de lichtstrepen. In Luminar Neo heb ik "zonder ruis" toegepast, mogelijk moet ik dat als allerlaatste bewerking doen
Als we dan toch uit gaan snijden, vraagt dit volgens mij om een panorama-formaat.
Gelijk wat aan het licht gesleuteld. Het hek rechtsonder is naar mijn smaak nog iets te licht (al kan het wel, staat vast en straatlantaarn in de buurt), maar dat kreeg ik niet goed geselecteerd.
@RGS Licht of donker, kwestie van smaak. Jij vond #1 prima, terwijl ik anderen gehoord heb dat ze 'm te licht vinden. #2 is gemaakt met oog op lichtkunst, dan wil ik de gevels niet te licht.
@PetervanEekelen Ik begrijp jouw gedachte, maar de panorama van @PeterKoster past meer bij de foto die ik voor ogen had. De oorspronkelijke foto was door mij als panorama samengesteld uit 3 foto's (portrait) die ik had gemaakt met een Tilt-Shift lens (had ik nog niet eerder gedaan).
Allen bedankt voor jullie reacties en het meedenken.