Geïnspireerd door verschillende foto's van anderen in zwart-wit ben ik vandaag door mijn foto's van Schotland gegaan op zoek naar foto's die het in mijn ogen goed zouden doen in zwart-wit. Ik heb daarbij vooral gekeken naar foto's met veel blauwtinten in de lucht en harde contrasten. De foto's hebben allemaal een soortgelijke bewerking doorgaan om iets van een serie van te houden waarbij ik ze bewust wat donker heb gehouden.
1. update (1b)
2.
3. Ik twijfel of ik het donkere stukje lucht weg moet clonen...
update 3b.
4.
5. update (5b)
Laatst gewijzigd door @win op 12 okt 2009 19:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Dank je. Ze zijn idd vrij scherp. Gelukkig heb ik de originele nog (ze zijn alleen naverscherpt in klein formaat, maar blijkbaar iets te veel naar jouw smaak). Mochten er meer over vallen, dan kan ik nog wel een update maken...
Boeiende serie hoor, ben nooit zo weg van zwart/wit zeker niet bij landschap, maar deze hebben een heerlijke sfeer in zich. Sterke voorkeur voor foto 3 en 4 en je updates zien er een stuk beter en zachter uit
Weet het niet.....; denk dat ik dit soort landschappen toch liever in kleur zie, en dan mag het een beetje gedesatureerd zijn.... Misschien lenen voor mij de composities zich niet direkt voor zw/wit. Maar zo te zien ben ik de enige dus niet getreurd....
Dank je wel allemaal. Leuk om (overwegend) positieve reacties te lezen op deze post.
momentum: smaken verschillen (gelukkig maar). Ik heb in deze serie uiteraard ook kleuren exemplaren en een aantal van bovenstaande doen het in kleur ook uitstekend. Bij landschap en natuur denk ik in eerste instantie ook niet direct aan kleur, maar de foto's zijn genomen in maart en dan is het land overwegend bruin en geel. Kleur voegt dan dus niet zo veel toe aan het beeld. Vandaar dat ik van mening ben dat Z/W in een wat dramatische uitvoering (dus niet overwegend grijs) juist goed past bij de foto's.
Ben niet tegen zw/wit foto's van landschappen; djkevke alhier heeft een helemooie landschapsfoto in kleur met een fraaie diepte die het mi bij uitstek goed zou doen in zw/wit.. Ik mis dat een beetje bij deze opnames, behalve die van de boom.... Misschien omdat de composities vrij compact zijn en voor mij werkt het dan minder. Afgezien, het zijn wel fraaie opnames hoor...