zon in een winters bos

Van hier tot Tokio
Plaats reactie
Xsillian
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man

zon in een winters bos

Bericht Geplaatst:

Afbeelding

ook ik was vandaag in de schoorlse duinen. De meeste foto's zijn van mijn kinderen, maar omdat het de eerste keer was dat de camera mee naar buiten ging, kon ik het niet laten om tussendoor toch even wat te expirimenteren met wat settings. Weinig boeiende foto's, ik heb voornamelijk veel dezelfde beelden gepakt met verschillende waardes. Maar uiteraard zou ik graag wat kritiek op de foto krijgen. Ook ik wil immers beter worden :cool

(foto is gecropt aan de onderkant en linker zijkant om de mensen die er op stonden even te verwijderen, verder geen bewerking. Zover ben ik nog niet)

28 mm
iso 100
1/50
f8

Afbeelding

Zelfde foto, echter alleen de onderkant weg gesneden en uiteraard wat andere waardes.

28 mm
iso 100
1/10
f16
Omhoog Profiel Foto's
Mendel
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Contacteer:

Re: zon in een winters bos

Bericht Geplaatst:

Je bewerkingen zijn mijn voornaamste commentaar, de onderzijde is nu erg afgesneden, liever mensen in het beeld, dan zo afsnijden :)

Tweede opname iets meer belicht, daardor meer uitgebeten in de zon, en je hebt daar flare in het beeld.

Mijn voorstel, kijk eerst eens naar goede beeldopbouw, en compositie's, de goede belichitng en scherptediepte komt daarna vanzelf wel :)
Omhoog Profiel Website Foto's
Xsillian
Lid
Lid

zon in een winters bos

Bericht Geplaatst:

Bedankt Mendel, het grappige is, dat ik net nadat ik deze foto maakte even een kopje koffie ging drinken. Ik zat toen even in het menu te kijken en toen kwam ik dus het raster tegen, wat je in de zoeker kan zetten. Die helpt mij wel aan een betere beeldopbouw. (bedankt dat je dat even verteld!)

Hangt de beeldopbouw samen met het afsnijden? wellicht is de foto beter in zijn geheel..

groet,

Bjorn
Omhoog Profiel Foto's
Mendel
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Ja vaak probeer je met afsnijden (croppen) net een wat evenwichtiger compositie te verkijgen.

Zoek anders eens op het web, naar fotografie, compositie, gulden snede, ik denk dat je dan genoeg leerstof vindt :)
Xsillian
Lid
Lid

zon in een winters bos

Bericht Geplaatst:

ik was al aan het lezen geslagen, raster indeling, 4 punten etc. Zal de volgende shoot is kijken of dat wat wil lukken.
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Lid
Lid

zon in een winters bos

Bericht Geplaatst:

Ik mis in beide foto's eigenlijk de onderkanten van de bomen voorin je foto. Pas veel verder weg zien we de eerste bomen met de voeten in de aarde staan. De zon in zo'n bos kun je op verschillende manieren laten binnenkomen. Recht je lens in geeft voor mij de minste resultaten (grote kans op flare, vaak "mistige" foto's, etc.).
Omhoog Profiel Foto's
Julia-V
Lid
Lid
Geslacht: Vrouw

Bericht Geplaatst:

Je hebt al vele tips gehad van mijn voorgangers sucses hier mee. ;)
Julia-V
Omhoog Profiel Foto's
Akira
Lid
Lid
Contacteer:

zon in een winters bos

Bericht Geplaatst:

Ik denk inderdaad dat Mendel een belangrijk punt aangesneden heeft. Wat veel belangrijker is dan allerlei instellingen, is om je eerst te richten op compositie/kadering. Wat neem ik op in mijn beeld, hoe positioneer ik de verschillende onderwerpen etc. Dit bepaalt namelijk of een foto uberhaupt prettig kijkt etc. Als je daarmee begint, krijg je vanzelf tips / idee-en om de technische kant van het verhaal te verbeteren.
Plaats reactie

Terug naar “Landschappen”