Then & Now - Frankrijk, saint mere eglise

Foto's die niet goed in een van de andere categorieën zijn te plaatsen.
Plaats reactie
Vin1
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man

Bericht Geplaatst:

Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat van mijn Then & Now werk heb laten zien volgens mij.
Aangezien ik de laatste tijd druk bezig ben om het materiaal wat ik gemaakt heb in Normadie uit te zoeken en af te werken, kwam ik ook de onderstaande foto tegen. Deze vond ik persoonlijk wel erg mooi geworden.

Op het oog een gewoon plein in Frankrijk, met een niet al te bijzondere kerk voor Franse begrippen..........
Afbeelding

Gaan we ons echter wat meer verdiepen in de kerk en zijn verleden dan stuiten we al snel op het jaar 1944. Tijdens D-day, de geallieerden invasie in Normandie 6 juni 1944 moesten luchtlandingstroepen het een en ander aan voorwerk doen om de daadwerkelijke landingen te bemakkelijken.
Een deel van de Airborne troepen landen in het dorpje Saint Mere Eglise waar ze gelijk onder vuur kwamen te liggen van Duitse eenheden.
Bij deze kerk is de onderstaande foto destijds genomen:
Afbeelding

Na wat huiswerk gedaan te hebben, heb ik de locatie achterhaalt en vorig jaar oktober een poging gewaagd om de foto Anno 2009, 65 jaar na datum, na te maken:
Afbeelding

Om te laten zien dat de match aardig tot goed gelukt is, ook de onderstaande foto:
Afbeelding

Blijft toch apart om daar te lopen en op de plaats te zijn waar een foto gemaakt is. Zeker als je het verhaal ook weet....
Omhoog Profiel Foto's
Mendel
Lid
Lid
Contacteer:

Re: Then & Now - Frankrijk, saint mere eglise

Bericht Geplaatst:

Off topic:

Tijdens de invasie op D-Day, bleef een parachutist met zijn valscherm aan de kerk hangen. Met onder zich zwermen van Duitse soldaten. Hij hield zich verder dood, en overleefde. Echter door het constante luiden van de klokken in de toren, was hij wel zijn gehoor kwijt.

[youtube]IFS__o4A-nY[/youtube]
Omhoog Profiel Website Foto's
Vin1
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Je bent er snel bij Mendel....De militair aan de kerktoren was John Steele.
Veel parachutisten kwamen ook kansloos in de bomen en werken gemakkelijk afgeschoten.
Lijkt me geen pretje als je dat moet aanzien van bovenaf hangend aan je parachut.
Volgens mij was hij niet blijvend doof, maar heeft hij wel lang last gehad van zijn oren.
Hij had namelijk de pech dat die nacht er een huis in de brand stond tegen over de kerk.
Als alarm werd de kerk geluid......
Omhoog Profiel Foto's
jumper
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Grappig maar tegelijkertijd, dramatisch, verschrikkelijk,onwezelijk, traumatisch en ongeloofelijk detail,
is dat tijdens hun sprong, één van de para's is blijven hangen met zijn parachute aan de kerktoren.
Vandaar heeft hij kunnen zien hoe de andere para's werden afgeslacht door de duitse troepen.
Zelf gewond aan de benen heeft hij daar een ganse nacht gehangen, met de wetenschap dat zijn valsscherm ieder moment kon scheuren. Als je denkt dat dit alles was, gaan we er nog een schepje bovenop doen. Tot overmaat van ramp, werden er in gans frankrijk de klokken geluid omdat men wist dat de invansie bezig was, zo ook in Saint Mere Eglise. En waar hing deze man? juist aan de klokkentoren. Waarbij hij voor een groot deel van zijn gehoor is verloren.
Trouwens ik denk dat je op de foto kunt zien dat men daar, ter herrinering, een parachute aan de kerktoren heeft gehangen.
Jumper BB
Omhoog Profiel Foto's
jumper
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Blijkbaar is Mendel mij voor :blush
Jumper
Omhoog Profiel Foto's
Niels
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Ik vind ze altijd erg mooi.. het maakt de oorlog ineens heel dichtbij en een wezenlijk iets.
Ik vergeet nog wel eens hoe erg het was, en denk aan de oorlog over iets wat ver van mijn bed is. Maar mijn oma heeft nog moeten vluchten dus zo ver staat dat bed niet echt.. Dit werk maakt het bed dichterbij.
Omhoog Profiel Foto's
Vin1
Lid
Lid

Re:

Bericht Geplaatst:

Nagtie schreef:.. het maakt de oorlog ineens heel dichtbij en een wezenlijk iets.
Ik vergeet nog wel eens hoe erg het was, .. Dit werk maakt het bed dichterbij.

Dat is ook wel een primair doel van mij om mensen ook te laten beseffen dat het dagelijks leven wat wij nu hebben allemaal niet vanzelfsprekkend is maar dat er ook offers voor gedaan zijn.
Helaas wordt dit meer en meer vergeten. Wat ook niet zo gek is omdat men steeds minder binding krijgt met de oorlog.....Straks zijn er ook geen opa's en oma's meer die de oorlog mee hebben gemaakt.

Op deze manier probeer ik herinneringen toch weer te laten spreken en probeer ik mensen te interesseren voor het verhaal er achter....
Omhoog Profiel Foto's
momentum60
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Weer een mooie compilatie...
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Mooi gedaan.
Verhalen er omheen maken het af :up
Omhoog Profiel Foto's
Paul 2
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Heel mooi gedaan, jammer van die lichte vlekken
Omhoog Profiel Foto's
Gotchas
Lid
Lid
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Is weer mooi gevonden :upc
Omhoog Profiel Website Foto's
san
Lid
Lid
Geslacht: Vrouw

Bericht Geplaatst:

Dat heb je weer mooi gedaan Vincent!
Omhoog Profiel Foto's
Pim56
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Chapeau! Erg leuk dat je al die moeite daarin steekt en daar ook erg goed in slaagt.
Omhoog Profiel Foto's
Plaats reactie

Terug naar “Overige foto's”