tips voor kopstudies gevraagd

Hier kun je je vragen en tips over opnametechniek kwijt
Plaats reactie
Kæla
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Goedemorgen!

Zaterdag op een roofvogeldag druk aan het fotograferen geweest. Vooral in de P stand, ik had de tijd niet om zelf veel te gaan klooien.
Ik heb heel erg veel foto's genomen van de roofvogels als ze stil zaten. Op mijn schermpje zagen die er dan prima uit, maar thuisgekomen zijn ze haast allemaal net niet scherp. Ik heb er een verkleind en bewust niet naverscherpt, zo ziet het origineel er ook uit. Gebruik ik wel naverscherping, ziet het er op mijn scherm wel scherp uit, maar daar heb ik voor wat betreft het origineel niet veel aan.
Zijn er tips om dit beter te krijgen? Baal er vooral van dat ik ter plekke denk een goede foto te hebben gemaakt en dan thuis te zien dat het niets is.

Foto is gemaakt met een sigma 70-300 mm apo lens. f6.3, 1/320ste sec, Iso 100 en brandpunt 300 mm.

Afbeelding
Omhoog Profiel Website Foto's
Henry
Lid
Lid
Geslacht: Man

Re: tips voor kopstudies gevraagd

Bericht Geplaatst:

Om een scherpe foto te verkrijgen moet je allereerst goed scherpstellen. Na het scherpstellen niet te lang wachten met afdrukken omdat onderwerpen kunnen bewegen, maar ook jijzelf kan bewegen.
Daarnaast kan de scherptediepte een grote rol spelen in de beleving of een foto scherp is. Op een korte afstand is de scherptediepte niet zo groot. Kijk maar eens hier https://www.dofmaster.com/dofjs.html
Tot slot misschien wel het belangrijkste. Sommige lenzen zijn scherper dan andere lenzen. Ik ken jouw lens niet en weet dan ook niet of hij standaard haarscherpe of de iets softere foto's produceert. Trouwens... een lens presteert vaak het best bij een brandpuntsafstand van f/8 - f/11.

Conclusie (van mij) om scherpe foto's te maken met deze lens:
- instellen brandpuntsafstand op f/8
- goed scherpstellen op het oog en vervolgens gelijk afdrukken
- de juiste afstand nemen voor een goede scherptediepte

Succes! :)
Omhoog Profiel Foto's
Mendel
Lid
Lid
Geslacht: Man
Contacteer:

Re: tips voor kopstudies gevraagd

Bericht Geplaatst:

Hou er ook rekening mee, dat je objectief de Sigma 70-300 op volle zoom gewoon wat aan de softe kant is qua scherpte. Dit objectief wat afstoppen naar 250mm zal ook de scherpte doen vergroten.
Kæla
Lid
Lid
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Super tips. Ga gelijk oefenen. Als het onderwerp zo makkelijk berijkbaar is als de roofvogels van zaterdag is het natuurlijk totaal geen probleem iets minder ver in te zoomen. En de brandpuntafstand zal ik ook in de gaten gaan houden!

Merci!
Plaats reactie

Terug naar “Fototechniek”