Ik treed mijn voorgangers bij met de uitdrukkelijke voorkeur voor de eerste foto. Maar het klopt inderdaad dat hij wel wat aan de drukke kant is. Al weet ik niet of ik meer zou inzoomen. Volgens mij had je een mooiere foto gekregen met uit te zoomen en onder en boven een stuk af te snijden. Het graan zou wat meer "ruimte" hebben gekregen waardoor er automatisch meer rust in de foto zal komen.
Ik vind beide foto's wel iets hebben, en heb geen nadrukkelijke voorkeur. Het hangt ook een beetje van het doel af waarvoor je de foto gebruikt c.q. gemaakt hebt of het te druk is of niet. Ik vind deze uitstekend als illustratie bij iets anders of als een soort 'behang'. Moet de foto helemaal voor zichzelf spreken, dan verdient het wellicht de voorkeur één of enkele halmen er uit te nemen. Bij foto 2 vind ik het lichtplekje beneden, ongeveer in het midden, te veel opvallen. Dat zou ik er uit halen.
Ik ga voor de 2e foto. De 1e kijkt voor mij niet lekker door het lichtinval.. De 2e vind ik sfeervoller. Je zou de halmen nog ietsjes kunnen ophalen....
Voor mij is dit het niet. Zo'n stukje uit een korenveld is op zich niet sterk genoeg als onderwerp. Lijnen, vlakken, kleuren moeten de compositie dan maken. En dat mis ik.