Renault tank

het wordt iets te duur met de apparatuur dan) 
jeroentje schreef:Ik vind het allemaal erg interessant en loop al een tijdje na te gaan denken om er mee gaan te experimenteren (behalve bij sporthet wordt iets te duur met de apparatuur dan)
Maar even een vraagje.
Ik lees her en der (en ik snap ook wel waarom) dat men uitgaat van 2 foto's waarbij de afstand tussen de objectieven ca. 70mm bedraagd. Dit omdat dit ook de afstand tussen je eigen twee ogen is. Voor dingen dichtbij zie je met die afstand inderdaad ook wel het perspectief, maar hoe doe je dit bij dingen veel verder weg.
Als ik hier uit het raam naar een gebouw 20 meter verder kijk, dan zie ik weinig perspectiefverandering als ik met alleen mijn rechter- of linkeroog kijk. Wanneer je bij het maken van de foto de afstand groter maakt dan 70mm, dan zou dat perspectief beter zijn. Maar het moet natuurlijk ook niet te groot zijn, omdat het anders ook weer niet klopt.
Om een lang verhaal kort te maken; is hier ook een formule voor?

[/quote
]
jeroentje schreef:OK, daar moet ik wel mee kunnen rekenen denk ik. Maar waar staan de getallen 30 en 1000mm voor?

jeroentje schreef:ok, dus 30 en 1000 zijn gewoon vaste waardes, waarschijnlijk gebasseerd op iets in de optica.
Maar als je wilt herleiden hoever je camera's uit elkaar moeten zijn, afhankelijk van je onderwerp, dan reken je denk ik met die 1000 x (x) waarbij x dus de waarde moet worden hoever je camera's ongeveer uit elkaar komen?
Ik snap hem nog niet zo goed....

jeroentje schreef:En in hoeverre is de beeldhoek belangrijk. Een 200mm objectief heeft een kleinere beeldhoek (en platter perspectief) dan 17mm.
Is er ook nog een 'regel' dat je alles in een bepaald gebeid van brandpunt schiet? Zeg tussen de 17 en 50mm?

jeroentje schreef:Ik vond hier trouwens ook wel interessante informatie, met name ook over die formule:
http://www.world-of-3d.com/make-your-ow ... index.html