De eeuwige discussie Canon vs Nikon is inmiddels ook beslecht. Beide zijn goed, Canon is wat goedkoper en heeft mee lenzen, accessoires en thirdparty spul. Canon is rijker aan kleuren en minder scherp, Nikon is scherper en heeft fletsere kleuren. Beide zijn door alle software paketten op te lossen. Dus dat is het niet. Nikon lijkt steviger maar is net zo stevig als Canon. Canon ziet er net een tikje gelikter uit als je naar uiterlijk en ontwerp kijkt en niet op stoerheid kijkt. Nikon zie je meer in journalistiek op gure plekken, Canon weer meer in journalisten in Den Haag en langs de sport velden/lokaties. Nikon heeft een vatting die al heel lang gebruikt is en dus veel lenzen en ook oudere lenzen die voor weinig te koop zijn op MP maar vaak zonder AF. Sony heeft van alles wat en heeft lenzen die angstig scherp en goed zijn en ook nog veel Minoita lenzen die passen en ook voor weinig nog wel op de kop te tikken zijn op of via MP.
Sony heeft idd stabilisatie in de body maar tot op heden is stabilisatie van Glas werk net nog iets beter. Let wel dat kan met een 1 al geschiedenis zijn aangezien Nikon en Canon er ook over zitten te denken aangezien het goedkoper is te produceren.
Dus alles heeft zijn voors en zijn tegens. Ik zelf ben bij Canon gekomen omdat ik een Canon gekregen heb van Canon, maaar als ik een Nikon had gekregen was ik net zo blij, alleen zou ik dan wat minder lenzen of spul hebben dan ik nu heb dankzij de hogere prijzen van uitmuntende lenzen. En oja. Canon doet zijn best maar Wideangle lenzen is niet hun sterkste kant en qua flitsers is Nikon ook betrouwbaarder.
Ergo koop lekker die Sony als je de verkoper geloofd en vergeet dat hij van marge leeft. En test verder gewoon even de bodies in gebruik en menu settings wat je echt prettiger vind, nog los van de prijs en de verkoper als ook mijn of andere biased opinions