Vraag????? als jullie ruis willen weghalen, doen jullie dat als laatst na alle bewerkingen of juist als eerst voor alle bewerkingen........In dit geval heb ik het als laatste gedaan...!!!!!!!
Bedankt voor het kijken

Bedankt voor je reactie, heb net de foto weer naar het origineel terug gebracht en de scherpte ligt ook inderdaad niet helemaal juist...Vwb het ontruisen ben ik gewoonweg verkeerd om begonnen dus als laatst en niet in het beginGemini schreef:Als ik in een foto detail verlies maar toch ruis kwijt wil, maak inderdaad een laag met ruis, en daarop een laag met verwijderde ruis.
Dan gum ik gewoon terug wat ik wil.
In deze foto zou dat bv zijn vogeltje met ruis laten (zie je toch niet zo vermoed ik), en achtergrond zonder de ruis.
Overigens doe ik dat zo ook wel met verscherpen; de achtergrond niet verscherpen, maar op (hier dan) het vogeltje wel.
Ik weet niet hoe je hier ruis verwijderd hebt, maar ik vind het vogeltje en het takje waar ie op zit gewoonweg niet goed scherp. Was deze wel scherp voor je de ruis verwijderde? Ik betwijfel dat een beetje.
Ik zie wel dat rechts onder het vogeltje wat mossprietjes scherp zijn, mogelijk liggen die meer in het scherptedieptegebied dan het takje en het vogeltje?

Dank je voor je reactie.....Kiiem schreef:Leuk dat je zoveel foto's plaatst! Van alle commentaren op jouw foto's leer ik ook weer heel veel! Iets nieuws aan bovenstaande commentaren kan ik niet toevoegen (als beginner).. Succes

En dat programma tapaz labs is dat gewoon te downloaden via........??????wim schreef:ontruisen doe ik nooit met photoshop.
je hebt daar goede plugins voor noise ware is er een van tapaz labs gebruik ik zelf.

En is deze wel ergens te downloaden of ????Gemini schreef:Ik gebruik voor het verwijderen van ruis bijna altijd Noiseware.
Mijn ervaring met het ontruisen in LR is dat dat heel wat radicaler gaat. In Noiseware vind ik meer mogelijkheden om meer of minder ruis te verwijderen...

Ja zeker Wim kan ik Google maar de vraag is of waar jullie het over hebben betaaldewim schreef:volgens mij kan je zelf ook google.
https://www.google.nl/search?q=noisewar ... 3&ie=UTF-8" onclick="window.open(this.href);return false;
maar als ie werkelijk gratis is weet ik niet.