Kleine plevier:

Frans schreef:Denk dat die +5 in de exif wijst op 5 stops overbelichting onafhankelijk van de manier waarop die tot stand komt.
Dus of belichtingscomensatie in automatische stand of overbelichting in de manuele stand.
Maar ....... 5 stops overbelichten t.o.v. wat de belichtingsmeter meet kan naar mijn bescheiden oordeel nooit leiden tot een redelijk normaal belichte foto.
Dan is de meest voor de hand liggende conclusie dat de belichtingsmeter een mankement vertoont.

wel het plussen en minnen blijven gebruiken dat geeft je meer mogelijkheden. oefenen en nog eens oefenen. actieve d-lighting heb ik altijd op uit staan. Srgb is goed genoeg. ae-l is voor het locken eventueel. vraag maar raak dat is leerzaam voor jou maar ook voor mezelf en misschien voor anderen.Matthijs schreef:Dus voortaan ga ik gewoon niet meer plussen of minnen..Thanks voor de reacties!
Verder had ik nog een paar vragen. Nu we toch bezig zijn.
Wat moet ik aan met m'n "actieve D-lighting? Zo hoog mogelijk zetten?
En met de kleurruimte? Op sRGB zetten of adobe RGB?
En wat houd de knop "AE-L AF-L" in?
Sorry voor de vele vragen maar ik wil graag weten wat ze in houden

Dit kan je o.a. gebruiken bij tegenlicht foto's voor meer details. Ik heb hem uit staan omdat ik dat liever zelf regel.poezemienie schreef:Waarom actieve D-lighting op uit......wat voor een invloed heeft dit op de opname....