Ik heb de volgende tekst over camera modes even geleend van het internet.
Bron:
https://fotografiebewust.nl/de-verschil ... een-camera" onclick="window.open(this.href);return false;
Je hebt vaak camera’s die gericht zijn op fotografen met minder ervaring waar je standen tegenkomt als sport, portret, nacht, etc. Dit zijn allemaal automatische standen die net iets anders ingesteld zijn dan de volledige automatische stand.
Portret stand: De portret stand zorgt ervoor dat het diafragma groot is om ervoor te zorgen dat de achtergrond van de afbeelding wazig is. De persoon die je fotografeert zal scherp zijn, maar de achtergrond iets wazig.
Macro stand: De macro stand laat je toe om van erg dichtbij te focussen op bijvoorbeeld een bloem.
Landschap stand: De landschap stand doet het tegenovergestelde als de portret stand. Het diafragma wordt zo klein mogelijk gezet waardoor de hele foto scherp is. De sluitertijd is vaak ook langer waardoor een statief aan te raden is.
Sport stand: De sport stand is voor wanneer je actie wilt fotograferen. Het zorgt voor een snelle sluitertijd waardoor je het moment bevriest op de foto en geen bewegende afbeeldingen krijgt.
Nacht stand: Met de nacht stand geef je aan dat je in een donkere omgeving foto’s probeert te maken. De nacht stand maakt gebruik van de flitser om het onderwerp te verlichten en neemt voldoende belichtingstijd om ook de achtergrond op de foto te krijgen.
Als je de camera modes zou gebruiken, dan zou ik Portret mode gebruiken voor portretfotografie, Landschap mode voor landschapsfotografie, Macro mode oor macrofotografie, etc. etc. Lijkt me wel zo logisch, toch?
Als je wat meer kennis hebt van fotografie, dan kun je deze camera modes verlaten en kiezen voor de P, Av, Tv of M stand. Via deze prioriteits-standen heb je veel meer controle over de camera instellingen en bepaal jij als fotograaf precies hoe de foto er uit gaat zien. De Av-stand wordt procentueel het vaakst gehanteerd, gevolgd door de Tv-stand en de M-stand. De P-stand wordt net als de verschillende camera-modes nauwelijks gebruikt.