Nuenen + update

Van hier tot Tokio
Plaats reactie
petervaneekelen
Moderator
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Contacteer:

Nuenen + update

Bericht Geplaatst:

Ik heb afgelopen week een middagje cursus gevolgd bij Willem Wernsen in z/w nabewerken. Willem is een echte mensenfotograaf, zijn sociaal-documentair werk vind ik prachtig en hij blinkt m.i. uit in dat prachtige ouderwetse z/w werk wat vooral in druk van de pagina's knalt. Ik snap nu dus ongeveer hoe hij zijn bewerking doet (vroeger doka maar tegenwoordig digitaal) en probeer dat toe te passen op mijn eigen werk. Allemaal handwerk, dus ik moet stevig aan de bak. Hieronder een voorbeeld.
Afbeelding
Update: onbewerkte fotoAfbeelding
Laatst gewijzigd door petervaneekelen op 19 jul 2016 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog Profiel Website Foto's
bebogard
Lid
Lid
Contacteer:

Re: Nuenen

Bericht Geplaatst:

dat handwerk is dus goed gelukt :up
petervaneekelen
Moderator
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Dank je, Daan :)
Frans
Lid
Lid

Nuenen + update

Bericht Geplaatst:

Nette foto.
Dit lijkt me toch niet echt hele uitdaging. :dk
Omhoog Profiel Foto's
petervaneekelen
Moderator
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Foto niet, nee - en bewerking ook niet als je bedenkt dat een veel simpelere bewerking ook wel tot een goed resultaat zal leiden. Voor mij is het verschil heel erg duidelijk, het zit 'm in de details. Ik zal even de onbewerkte foto plaatsen, beetje flauw misschien omdat ik nooit een onbewerkte foto zou laten zien maar gewoon om aan te geven wat er gebeurt. En dat alleen met standaard doka technieken.
Matthijs
Lid
Lid

Re: Nuenen + update

Bericht Geplaatst:

Da's een aardig verschilletje... :shock

Maar de eerste spreekt me sowieso wel aan! :good2
Omhoog Profiel Foto's
Frans
Lid
Lid

Nuenen + update

Bericht Geplaatst:

Hoi Peter.

Moesten jullie in zwart wit fotograferen? Je noemt het namelijk een onbewerkte versie.
In het analoge tijdperk heel gebruikelijk maar digitaal af te raden.

Een goed resultaat analoog begon bij het kiezen van de film, het belichten (Ansel Adams), eventueel gebruik filters en ging verder bij het ontwikkelen van de film en eindigde tot slot bij dokatechnieken als keuze papier, belichtingstijden, doordrukken, tegenhouden en unsharp mask, ontwikkelbaden en tijden ......

Jouw allemaal bekend.

Ben benieuwd wat je hier bedoelt met standaard dokatechnieken.
Kom in mijn denken niet verder als doordrukken en tegenhouden en eventueel USM.

Terwijl er digitaal nog wel meer te bedenken is.
Versterken luminantieverschillen.
Kleurverschillen omzetten in helderheidsverschillen middels kanalenmixer en blendingstechnieken.
Selectief toepassen verschillende technieken met maskers en blend-if.

Heb even op dé website gekeken van W.W.
Zie nu dat je mijn verhaal zou kunnen opvatten als kritiek op hem.
Is geenszins de bedoeling.
Omhoog Profiel Foto's
Harry
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja

Nuenen + update

Bericht Geplaatst:

Mooie verbetering peter, goed dat je hem erbij geplaatst hebt. leuk ook dat je uitdagingen aanblijft gaan. gr Harry
Omhoog Profiel Foto's
petervaneekelen
Moderator
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Frans, geen probleem, je weet dat ik niet terugschrik voor kritiek. Ik zie je opmerkingen trouwens meer als aanvullingen en vragen dan als kritiek. Je hebt trouwens gelijk dat ik natuurlijk in kleur fotografeer en dan omzet naar z/w maar dat is dermate elementair dat ik daar niet bij stilsta.

Wat ik bedoel met standaard doka technieken zijn inderdaad simpelweg meer of minder licht, en doordrukken en tegenhouden. Dat is dan ook het merendeel van het werk, zij het dat dit digitaal veel verfijnder kan (inderdaad per kleur bv. - kon vroeger via filters maar was wel heel bewerkelijk), en bovendien aangevuld kan worden met andere basisaspecten die ik ook maar gemakshalve onder doka technieken schaar zoals het aanpassen van de helderheid en de contrasten. Dat doe ik nu eerst in Lightroom op de RAW (deed ik altijd al, maar nu nog wat verfijnder) en daarna in Photoshop (deed ik voorheen in NIK maar ik ervaar nu dat Photoshop wat puurder werkt). Niks met lagen (hoewel dat prima zou kunnen, vooral om deelbewerkingen van elkaar te scheiden). Ook niks met digitale filters, anders dan kleurenfilters.

Het kiezen van de film kun je nog steeds simuleren maar dat deed ik destijds ook al niet echt, ik ging voor een clean beeld en niet voor bijzondere films of voor filmontwikkeling specialiteiten. Keuze papier weer wel, erg belangrijk, maar zoals gezegd - dat is papier en zou ik ook nu alleen in de afdruk meenemen.

Uiteindelijk is er m.i. maar één ding van belang, nl. het eindresultaat. Ik snap nu W.W. zijn workflow, en ik snap ook dat die met name voor zijn soort fotografie perfect werkt. In die wereld wil je geen rare trucjes, je wilt het rauwe beeld en wel zodanig aangezet dat het binnenkomt.

Aangezien ik ook erg van andere vormen van fotografie houd zal ik deze workflow daar waarschijnlijk niet inzetten, hoewel je overal wat van meeneemt. Dus ik gooi NIK niet weg, en ik zal ook mijn eigen dingetjes toe blijven passen als dat zo uitkomt. Wees gerust. ;)
petervaneekelen
Moderator
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Harry en Matthijs, dank jullie :)
Plaats reactie

Terug naar “Landschappen”