oude camera
- Antoinette
- Lid

- Bezwaar bewerken: Ja
- Geslacht: Vrouw
Ik ben op zoek naar zo'n oud cameraatje waar je nog van boven in moet kijken. Gewoon een soort van doosje met (geloof ik) meestal 2 lensjes voorop. Wie kan me aan wat merk en type namen helpen? Wil gewoon een goedkoop massaproductie dingetje hoor, ga er geen honderd euro ofzo aan uitgeven.
- Mendel
- Lid

- Bezwaar bewerken: Nee
- Geslacht: Man
- Contacteer:
De Kodak Brownie Box camera bedoel je?

edit
Worden aangeboden op ebay, en op marktplaats kan je er ook een stuk of tien vinden met het zoekwoord "brownie".
De brownie slikt wel alleen 620 kodak film, die wordt niet meer geproduceert. Je kan wel 120 kodak film gebruiken, alleen zit deze op een grotere spoel en moet worden overbracht van de ene naar de andere spoel, handmatig in een donkere ruimte. Let wel dat je de film twee keer moet omspoelen, één keer om op de grotere spoel te krijgen, en een tweede keer om het begin van de film weer vooraan te krijgen. Deze website lezende heb je dan ook twee spoelen nodig van het 620 formaat.
edit
Worden aangeboden op ebay, en op marktplaats kan je er ook een stuk of tien vinden met het zoekwoord "brownie".
De brownie slikt wel alleen 620 kodak film, die wordt niet meer geproduceert. Je kan wel 120 kodak film gebruiken, alleen zit deze op een grotere spoel en moet worden overbracht van de ene naar de andere spoel, handmatig in een donkere ruimte. Let wel dat je de film twee keer moet omspoelen, één keer om op de grotere spoel te krijgen, en een tweede keer om het begin van de film weer vooraan te krijgen. Deze website lezende heb je dan ook twee spoelen nodig van het 620 formaat.
De Brownie, z.g. boxcamera's waren eenvoudige camera's (uit het jaar kruik).......
Gevestigde namen waren: Rolleicord en Zeiss Ikon 6 x 6 of 4x4 camera's..
Gevestigde namen waren: Rolleicord en Zeiss Ikon 6 x 6 of 4x4 camera's..
- Mendel
- Lid

- Contacteer:
Linkjes bij Tom's merken:
Rolleicord
Zeiss Ikon
Genoeg keuze Antoinette, hoop dat je wat aan deze antwoorden hebt.
Rolleicord
Zeiss Ikon
Genoeg keuze Antoinette, hoop dat je wat aan deze antwoorden hebt.
Zou gaan voor een 6x6 omdat de film hiervoor wat weider is verspreid.
De rolleiflex heeft een aantal mooie modellen.
Ze zijn wat ouder dus zul je moetenletten op de werking.
Deze doosje's zoals je noemt zijn wel tussen de 600 en 2000 euro (rolleiflex)
Yashica Mat 124G zijn ook 6x6
De vraag is misschien ook wat je er mee wilt.
De rolleiflex heeft een aantal mooie modellen.
Ze zijn wat ouder dus zul je moetenletten op de werking.
Deze doosje's zoals je noemt zijn wel tussen de 600 en 2000 euro (rolleiflex)
Yashica Mat 124G zijn ook 6x6
De vraag is misschien ook wat je er mee wilt.
- Antoinette
- Lid

Op zo'n brownie had ik al een bod uitgebracht, maar wist dat van die spoelen dus niet..maakt hem wel minder interessant voor mij. Ben dus inderdaad op zoek naar 6x6 (daar had lief het ook al over). Ga dit weekend nog eens verder snuffen, tips helpen me voldoende op weg op wat te scoren denk ik 
-
k03n
- Lid

Kijk ook eens naar de Lubitel 166B.
https://link.marktplaats.nl/242226397
Die kan je voor een paar tientjes op de kop tikken. Dat zal voor een (goede) rolleiflex/rolleicord of yashica niet lukken. Daar leg je toch minstens 250 euro voor neer.
Maar ze zijn het waard hoor
Heb zelf een Rolleiflex t2. Echt een prachtapparaat en superscherp!
https://link.marktplaats.nl/242226397
Die kan je voor een paar tientjes op de kop tikken. Dat zal voor een (goede) rolleiflex/rolleicord of yashica niet lukken. Daar leg je toch minstens 250 euro voor neer.
Maar ze zijn het waard hoor
De gemiddelde camera tegenwoordig is een SLR. Met de S van Single. De camera, zoals omschreven in de beginpost met twee lenzen is een zgn. TSL met de T van twin.
1 lens om te kijken en 1 om te fotograferen. Omdat kijken en fotograferen gescheiden zijn heb je tijdens het fotograferen geen black-out van de spiegel omdat je niet via dit systeem kijkt. Het heeft soms zijn voordelen.
Maar je bent niet aan een TSL-systeem gebonden als je van bovenaf in de camera wil kijken.
Je hebt ook middenformaat camera's (6x6 of 645-systemene) waarbij je een schachtzoeker hebt (en dus van bovenaf inkijkt).
1 lens om te kijken en 1 om te fotograferen. Omdat kijken en fotograferen gescheiden zijn heb je tijdens het fotograferen geen black-out van de spiegel omdat je niet via dit systeem kijkt. Het heeft soms zijn voordelen.
Maar je bent niet aan een TSL-systeem gebonden als je van bovenaf in de camera wil kijken.
Je hebt ook middenformaat camera's (6x6 of 645-systemene) waarbij je een schachtzoeker hebt (en dus van bovenaf inkijkt).
- Antoinette
- Lid

Heb het Kodakje toch opgehaald. Zit nog een film in maar kan tot nu toe niet goed vinden hoe je nu doordraaid
Moet ook maar eens op zoek naar 120 film en misschien is zo'n zak waarin je een film kunt verwisselen ook wel handig. Lief heeft dit weekend geentijd voor me dus tijd zat voor een internetspeurtocht. Mocht iemand een leuke rolleicord of lubitel te koop weten dan houd ik me nog steeds aanbevolen