schilderijen fotograferen

Hier kun je je vragen en tips over opnametechniek kwijt
Plaats reactie
Niels
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man

schilderijen fotograferen

Bericht Geplaatst:

Hallo
Ik heb een kennis aangeboden om eens haar werk op de foto te zetten. De bedoeling is dat het er dan opkomt zoals het gemaakt is dus redelijk neutraal, maar vooral ook zonder al te veel vertekening. Hoe wordt dit meestal gedaan, en hoe kan ik dat dan doen?
Groet Niels
Omhoog Profiel Foto's
Gemini
Lid
Lid
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Re: schilderijen fotograferen

Bericht Geplaatst:

Buiten fotograferen, met diffuus daglicht (wolkendekje).
Grijskaart erbij.
zorgen dat je je camera evenwijdig aan 'het werk' houdt. Als je scheef stond, merk je het vanzelf met het croppen.
Omhoog Profiel Website Foto's
k03n
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Wat vooral belangrijk is zijn volgens mij de belichting, witbalans en kleurtemperatuur. Je wil dat wit ook echt wit is (en de rest van de kleuren ook hetzelfde blijven)

Qua lens, zorg dat je zo recht mogelijk fotografeert, dan krijg je geen schuine lijnen. En eventuele ton of bol vertekening kan je corigeren met photoshop.
Omhoog Profiel Foto's
Niels
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Het is nu eigenlijk juist de vraag welke trucs er zijn om dat schilderij recht tegenover de camera te zetten!
Omhoog Profiel Foto's
Mendel
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Recht ervoor dus, en natuurlijk groothoekvertekening verkomen, dus met een brnadpuntsafstand vanaf 85mm.

Maar ik ga met voorgangers mee over de witbalans en grijskaart, dat is een krimi bij dit soort opdrachten heb ik uit eerste hand gehoord. De kunstenaar wil echt zijn kleuren, en niets anders dan zijn kleuren terugzien...
Ynske
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

leg een schilderij op de grond,
zorg voor belichting van 2 kanten (zelfde lampsterkte gebruiken) neem een staand wasrek, en plaats dit boven het schilderij. hang vervolgens je camera in t wasrek met de lens naar beneden en druk af met de zelfontspanner of afstandsbediening :)
AJL
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Wat ik merk is dat de jongere mensen rap op internet vragen stellen maar zelf niet zo creatief nadenken hoe ze een probleem kunnen oplossen.

Maak een kartonnen kader door een kader uit te snijden uit een grote karton met dezelfde afmetingen als jou sensor (wel een veelvoud ervan) ;
dan leg je het schilderij op de tafel;
dan leg je de kartonnen kader daar mooi rond, meten met de lat;
dan ga je van bovenaf fotograferen met statief en zorgt dat in de zoeker de kartonnen kader mooi evenwijdig met de zoeker komt.
Omhoog Profiel Foto's
Wendy
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Hé, dat heb ik pas ook gedaan voor iemand. :DD

Ik heb de 50mm 1.8 gebruikt omdat het bij een expositie was en ik dus niet de mogelijkheid had om het buiten te doen.
Vertekening was er niet. Als je er inderdaad maar recht voor staat. :D
Niels
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

okee, ik ga er gewoon mee aan de slag!
Groet Niels
Omhoog Profiel Foto's
Niels
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

AJL schreef:Wat ik merk is dat de jongere mensen rap op internet vragen stellen maar zelf niet zo creatief nadenken hoe ze een probleem kunnen oplossen.

Maak een kartonnen kader door een kader uit te snijden uit een grote karton met dezelfde afmetingen als jou sensor (wel een veelvoud ervan) ;
dan leg je het schilderij op de tafel;
dan leg je de kartonnen kader daar mooi rond, meten met de lat;
dan ga je van bovenaf fotograferen met statief en zorgt dat in de zoeker de kartonnen kader mooi evenwijdig met de zoeker komt.
Als iedereen het zo goed kon bedenken als jij dan kon dit en vele andere fora wel sluiten!
Omhoog Profiel Foto's
Gemini
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Geen dank hoor, graag gedaan.
jeroentje
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja

Bericht Geplaatst:

Ik zou het juist niet van boven doen. Je kunt je camera er misschien wel boven krijgen, maar als het een groot schilderij is dan moet je zelf ook nog door het gaatje zien te kijken. En dat kan dan best wel eens heel lastig zijn. Als er iets valt, dan kan het schilderij beschadigd raken.

Je kunt het schilderij ophangen aan bijvoorbeeld een witte muur (of ander erg egaal kleurtje). Of zet het ergens neer, als het dan een beetje schuin staat, dan fotografeer je een beetje naar beneden

Camera ervoor, op statief, met minimaal 50mm, liefst nog 80 of zo. Diafragma rond de f/8.0 (afhankelijk van je lens, maar de meeste presteren rond die koers het beste).
Zet je camera in ieder geval wel in het midden van het midden en haaks op het schilderij. Dus zowel horizontaal en verticaal in het midden van het doek en je lens haaks op het doek.

Zorg dat je belichting inderdaad egaal is. Als het donkere werken zijn met veel vernis erop, dan heb je misschien nog een probleem omdat dat dan veel reflecteert en dan moet je misschien wat minder licht gebruiken (en dus een langere sluitertijd, maar dat maakt niet uit, je werkt van statief)
Probeer het gewoon een paar keer, je werkt digitaal dus dat geeft wat ruimte.

Maar houd het simpel, dat werkt het makkelijkst en het snelst
Omhoog Profiel Foto's
Plaats reactie

Terug naar “Fototechniek”