Fraai rustig landschap met dreigende lucht.
Lichte lucht linksboven trekt aandacht, maar de strakke lijnen leiden mijn ogen naar een ander punt in de foto.
Henry schreef:Fraai rustig landschap met dreigende lucht.
Lichte lucht linksboven trekt aandacht, maar de strakke lijnen leiden mijn ogen naar een ander punt in de foto.
Henry schreef:Fraai rustig landschap met dreigende lucht.
Interessant, het zijn zo te zien twee verschillende foto's van dezelfde plek maar F2 is dichter bij de bomenrij geschoten. De lucht van F2 is links wat egaler, dat oogt voor mij net wat prettiger, maar het gevolg is dat de belichting van het land eronder ook egaler is. Ook de lijnen van F1 zijn net wat scherper. Eigenlijk had ik verwacht dat je wat zou shoppen om de lucht op F1 links ook wat donkerder te maken. Zoals ze nu zijn ga ik ook voor F1.
Ik vind de eerste foto heel veel moois hebben wat de tweede mist. Als ik probeer te analyseren waarom de 1e foto het beste werkt kom ik tot onderstaande woordenbrei:
In de eerste is veel meer aan de hand dan alleen maar strakke lijnen die je oog naar een plek toe trekken. Lichte en donkere vlakken/lijnen (stroken?) in de lucht zijn veel belangrijker hier.
Boven de heg loopt in de lucht een lichter strookje. Daarboven zit een zich naar links toe splitstende strook donker. De onderste poot eindigt snel, de bovenste poot loopt door als een omlijsting om een vlak die boven (overwegend links van) het verdwijnpunt zit. Dit is een meer rond vlak die wat egaler is dan de rest van de lucht. Dat vlak is lichter dan lucht er om heen, met uitzondering van de lichte plek met witte wolken links daarvan.
Die laatste lichte plek werkt als een negative space, en ook al zou die volgens het boekje misschien donkerder en minder gedetailleerd moeten zijn, hier is het andersom. Ik denk dat de compositie verder krachtig genoeg is om dat te dragen.