UPDATE Foto 1:

Foto 2:

Foto 3:

Foto 4:

Alle foto's:
ƒ/2.8
100.0 mm
sluitertijd kort zat
ISO: 200
o ja, en handmatig scherpstellen

Matthijs schreef:Knap gedaan, doe ik je niet na!
Matthijs schreef: Het hoekje in foto 1 stoort me totaal niet. Mooie plaat!
Ik wilde ook een drukke foto er bijMatthijs schreef: Wanneer je in foto 2 wat meer nadruk had gelegd op één bel had je een topper. Nu is 'ie te druk en rommelig.
Matthijs schreef: De derde foto vind ik het minst spannende van de hele serie.
Vind ik ook jammer. Niet gecropt. Mijn view finder covert net niet wat op de sensor te zien is, en soms hoop je dat het goed gaat. Helaas net niet dus. Er waren helaas niet zo veel kansen dat alle bellen in beeld (nagenoeg) in de dof vallen, dus hier moeten we het mee doen. Het valt te verbeteren. Alles wat je nodig hebt is een plein met een kerstboom, en wil je de bellen niet aan het toeval over laten dan neem je daarvoor een assistent meeMatthijs schreef: Je laatste vind ik erg fraai, mede door de bokeh achtergrond. Ik weet niet of je die foto toevallig hebt gecropt? Er zijn vier bellen die afgesneden zijn, dat is jammer.

Dat zou idd een plausibele uitleg kunnen zijn.DE2_186 schreef:@Filipo: ik dacht dat mijn lens of sensor vuil was, maar ik denk dat er net een bel was gespat voor ik de foto maakte, want de foto's daarna hebben het niet, of een enkele in een heel ander patroon.