Fakkeltocht Groningen

Verslagen, reportage's e.d.
Plaats reactie
Boelo81
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man

Fakkeltocht Groningen

Bericht Geplaatst:

Ruim 10.000 Groningers trokken gisteren met fakkels en kalme woede door de stad om (opnieuw) een signaal af te geven.
F1
Afbeelding
ƒ/4.5 39.0 mm 1/30 800

F2
Afbeelding
ƒ/5.0 55.0 mm 1/60 12800

F3
Afbeelding
ƒ/7.1 50.0 mm 1/50 3200

F4
Afbeelding
ƒ/4.5 62.0 mm 1/60 10000

F5
Afbeelding
ƒ/4.5 55.0 mm 1/60 4000
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Lid
Lid

Fakkeltocht Groningen

Bericht Geplaatst:

Leuke serie, goede afwisseling van overzicht en detail.
Sfeer heb je wel te pakken.
Omhoog Profiel Foto's
Fotosmurf
Moderator
Contacteer:

Re: Fakkeltocht Groningen

Bericht Geplaatst:

Fraaie serie.
Omhoog Profiel Website Foto's
ArtenCo
Lid
Lid
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Fakkeltocht Groningen

Bericht Geplaatst:

Goede serie…de kracht van de verbondenheid…mooi gedaan.
Frans
Lid
Lid

Fakkeltocht Groningen

Bericht Geplaatst:

Mooi de sfeer weergegeven.
In de eerste twee wordt je zeer argwanend bekeken.
Omhoog Profiel Foto's
petervaneekelen
Moderator
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Ik volg. Wel moet ik zeggen dat al het felle licht in het donker het lastig maken om clipping te voorkomen, en ook mis ik hier en daar wat scherpte. Maar de sfeer maakt veel goed.
Ron62
Moderator

Bericht Geplaatst:

Sfeer is inderdaad goed, vind de laatste het mooist. :)
Omhoog Profiel Foto's
Ab59
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Sluit mij aan bij Peter en Ron. De laatste is een topper voor mij :upc
Omhoog Profiel Foto's
Boelo81
Lid
Lid

Fakkeltocht Groningen

Bericht Geplaatst:

Dank!

@Peter Het was enorm stoeien met de lichtmeting en de scherpte. Vaak hele hoge iso's en grootste deel van de platen niet scherp. Ben nog wel tevreden over de scherpte van deze selectie. Combi vlammen en omgeving laten zien is inderdaad lastig. Misschien moet ik nog meer de hooglichten terugbrengen in de bewerking. Had ik hier dan beter RAW kunnen schieten?

Meeste werk zat nog in de kleuren. Door het vuur alle foto's flink rood. Op automatische witbalans in de nabewerking sloeg het geheel weer flink de blauwe en sfeerloze kant op. Heb naar smaak weer rood toegevoegd en soms in 'colour lookup table' specifiek de kleur van de vlammen nog wat aangepast naar minder blauw.

@Ron zelf ook blij met de laatste. Ik ga de tweede steeds meer waarderen. Heeft met wat inbeelding iets van schilderijen van revoluties, met de vaandels, de norse blik opzij, de diepte in de groep fakkels en het 'lekkere' groepje rechtsonder. Had hier liever minder ruis gewild natuurlijk.
Omhoog Profiel Foto's
jurjengroendijk
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Een voor mij goed geslaagde registratie.
De beelden stralen een rustige en warme sfeer uit terwijl je je zou kunnen voorstellen dat de reden van het protest toch echt gekmakend moet zijn, maar dat terzijde.

Het aanpassen van de kleuren is denk ik goed gelukt, zeker als je je bedenkt dat je dit blijkbaar vanuit JPEG hebt gedaan? Ik zou altijd minimaal in RAW schieten als ik jouw was. Zeker wanneer het een uitdaging wordt in situatie met weinig licht :-)
Zelf heb ik mijn camera altijd ingesteld op RAW+JPEG. Het is maar wat je zelf handig vindt natuurlijk. Als je te maken hebt met snap-shots kun je de RAW altijd nog wegmieteren, maar wanneer je er een paar beelden tussen hebt zitten die wat extra aandacht in de bewerking vragen dan heb je altijd ook de RAW-versie tot je beschikking.
Omhoog Profiel Foto's
petervaneekelen
Moderator
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Boelo81 schreef:Had ik hier dan beter RAW kunnen schieten?
Mijn advies is om altijd RAW te schieten, liefst de combinatie van RAW en hoogste kwaliteit jpeg tegelijk (de meeste moderne camera's hebben die optie wel). Dan kun je altijd nog achteraf kiezen. Ik bewerk zelf regelmatig de jpeg omdat die, mits mooi uit de camera, niet slechter zijn dan wat je zelf maakt als je de RAW converteert en het een stapje minder bewerken is. Maar vaak moet je toch in de basisfoto al iets corrigeren, en dan kun je maar beter bij de RAW beginnen die immers veel meer informatie bevat.

P.S. Ik zie dat Jurjen een seconde geleden hetzelfde advies gaf :)
Boelo81
Lid
Lid

Fakkeltocht Groningen

Bericht Geplaatst:

Dank. Behalve m'n eerste week met deze camera heb ik altijd JPEG geschoten en bewerkt. Ik kwam in het begin met de bewerking van de RAW nooit in de buurt van de JPEG en nooit het idee gehad dat ik iets niet voor elkaar kreeg in de bewerking. Maar ms toch maar weer eens een poging wagen!
Omhoog Profiel Foto's
Fotosmurf
Moderator
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Ik schiet altijd in RAW (NEF bij Nikon).
Om Raw en JPEG te schieten heb ik nooit begrepen, geeft voor mij alleen maar dubbele bestanden en neemt dus meer opslag in gebruik. Nadeel is wel dat je altijd je foto moet bewerken. Ik vind dat niet erg.
Ron62
Moderator

Bericht Geplaatst:

Ik schiet ook altijd in JPEG en RAW en wel om dezelfde reden als Peter.
Meest gebruik ik ook gewoon de JPEG, maar mocht er iets niet lekker zijn met de witbalans of de belichting dan is het altijd handig om die RAW erbij te kunnen pakken.
Meer opslag hoeft helemaal niet, je kunt altijd nog de JPEG of de RAW weg gooien als je er toch niets meer mee doet.
Ik bewaar ze wel allebei, maar dan op een externe HD.....de JPEGs en de bewerkte bestanden(ook JPEGs dus) laat ik wel op de interne HD van m'n pc staan, die JPEGs nemen ook nog eens veel minder ruimte in op je pc als de RAW bestanden. :)
Omhoog Profiel Foto's
Harry
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja

Fakkeltocht Groningen

Bericht Geplaatst:

Een uitdaging wat betreft de belichting. Voor mij zeker aanvaardbaar gezien de omstandigheden. Bij 2 vind ik toch dat er te weinig scherpte overgebleven is. Mogelijk ook door de hele hoge iso detailverlies. Het geeft wel een mooi beeld van het gebeuren met een mooie afwisseling in de serie. De laatste vind ik een positieve uitschieter.
Ik schiet alleen in RAW. Ik wil de mogelijkheid van zoveel mogelijk info in de foto te gebruiken. Wat kost opslag nu tegenwoordig nog … Gr. Harry
Omhoog Profiel Foto's
DE2_186
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Ab59 schreef:De laatste is een topper voor mij :upc
Ja, die trof mij ook. Prachtig!

Misschien zie ik het niet goed, maar ik zou denk ik wat (meer) scherptediepte opofferen.
Omhoog Profiel Foto's
Boelo81
Lid
Lid

Fakkeltocht Groningen

Bericht Geplaatst:

Wat bedoel je met dat laatste? Hogere F-getal betekende nog hogere iso’s, dus op z’n laagst vastgezet.
Omhoog Profiel Foto's
DE2_186
Lid
Lid

Re:

Bericht Geplaatst:

Boelo81 schreef:Wat bedoel je met dat laatste? Hogere F-getal betekende nog hogere iso’s, dus op z’n laagst vastgezet.
Als je het diafragma verder opengooit krijg je meer licht waarmee de ISO lager kan en/of de sluitertijd wat minder lang, echter, dit kost scherptediepte, terwijl je dit veelal ook wilt, vandaar "opofferen". Als je het diafragma van je lens niet verder open kon dan heb je alles gedaan wat je kon en is mijn feedback onbruikbaar.
Spreken over hogere en lagere f-getallen geeft vaak verwarring, omdat het eigenlijk om een breuk gaat. De één denkt aan de breuk als geheel, en de ander slechts aan de noemer, wat vaak weinig duidelijkheid in de communicatie oplevert....
Omhoog Profiel Foto's
Plaats reactie

Terug naar “Documentaire/Reportage”