Torenvalk

Onze gevederde vrienden
Plaats reactie
Ine S
Donateur
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw

Torenvalk

Bericht Geplaatst:

Om een torenvalk te spotten hoef ik niet veel moeite te doen, om ze te fotograferen wel. Hieronder wat pogingen van een mannetje dat al biddend wat duikvluchten naar een prooi probeerde te maken maar nogal gehinderd werd door een zeer stevige wind.

Foto 1
Afbeelding
Camera: SX70 HS (cf 5.6) | Sluitertijd: 1/1000s | Afstand: 201mm | Diafragma: f/6.3 | ISO: F1 en F2: 100, F3: 125
Bewerkt?: Ja | AI gebruikt?: Nee | Software: Affinity Photo
Foto 2
Afbeelding

Afbeelding
Omhoog Profiel Foto's
Ron62
Moderator
Geslacht: Man

Re: Torenvalk

Bericht Geplaatst:

Staat er toch netjes op. :up

Technisch gezien ga ik voor de 1e foto, daar is het minst ruis te zien en die toont ook het helderst/minder wazig, maar qua standpunt ga ik voor de 3e, daar heb je 'm meer van de zijkant dan vanachter te pakken. :)
Omhoog Profiel Foto's
Hans v Ee
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Mooie serie lichte voorkeur voor de derde :)
Omhoog Profiel Foto's
Ine S
Donateur

Bericht Geplaatst:

Dank je Ron. Ik moet nog heel veel leren en dat gaat niet zo snel meer als in mijn jongere jaren en ik blijk helaas ook niet het natuurtalent dat ik hoopte te zijn. In dit geval had zoals jij opmerkt een ander standpunt en wellicht ook een wat speelsere achtergrond mooier geweest maar dat was hier (leunend tussen twee kantelen op Carcassonne) niet mogelijk en de foto´s wilde ik toch delen om te zien wat er van gevonden wordt.

Vaak wordt opgemerkt dat niet de camera maar de fotograaf een goede foto maakt en ik heb genoeg beelden gezien om het daar helemaal mee eens te zijn. Reden genoeg om kritisch op mezelf te worden en blijven maar toch begint langzamerhand het idee dat ik misschien iets anders aan moet schaffen op te spelen. Al was het maar om een net wat hogere iso te kunnen gebruiken zonder dat die ellendige ruis roet in het eten gooit. Ook in keuze voor diafragma en sluitertijd zou ik denk ik wel meer mogelijkheden willen hebben.

[size=85]Het is niet mijn bedoeling excuses te zoeken voor dingen die ik zelf anders/beter kan doen.
[/size]
Omhoog Profiel Foto's
Ine S
Donateur

Bericht Geplaatst:

Dank Hans, je reactie even gemist omdat ik tevergeefs de onderste regel in mijn voorgaande tekst probeerde leesbaar te krijgen.
Omhoog Profiel Foto's
MarcoEOS
Donateur
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Ine S schreef: 01 jun 2026 20:37 Vaak wordt opgemerkt dat niet de camera maar de fotograaf een goede foto maakt en ik heb genoeg beelden gezien om het daar helemaal mee eens te zijn.
De realiteit is uiteindelijk dat het een combinatie van factoren is. De apparatuur helpt natuurlijk wel degelijk mee ;-) ook als de fotograaf de foto maakt. Los daarvan moet je ook de nabewerking en de factor “ geluk” niet onderschatten. Zeker als het gaat om zaken als houding, positie, achtergrond en dergelijke, heb je bij torenvalkjes lang niet altijd keuze. Dan kan je nog zo’n goeie fotograaf zijn en nog zon dikke camera hebben, maar als dat beest besluit met zn rug naar je toe te gaan bidden heb je gewoon pech ;-)
Omhoog Profiel Website Foto's
Meksjoef
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Ik denk dat hier met een deftige bewerking, nog veel meer uit te halen is.
Persoonlijk denk ik dat foto 3 hier een prima basis voor is.
Omhoog Profiel Foto's
Fotosmurf
Moderator
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Een goede poging met redelijke resultaten, prima toch. Je moet ergens beginnen.

Als Ron iets zegt bij torenvalken ga ik me er niet aan wagen.
Omhoog Profiel Website Foto's
Ron62
Moderator

Bericht Geplaatst:

Hoi Ine, een andere achtergrond s vrij lastig bij een biddende Torenvalk, dat is 99 van de 100 keer de (blauwe) lucht.....alleen als jij hoger kunt komen dan de valk staat te bidden kun je een andere achtergrond verkrijgen, bijv. als ie langs een dijk staat te bidden en jij staat op die dijk, dan kun je weleens mazzel hebben dat je hoger, of op gelijke hoogte met de valk staat.

Wat Marco zegt is helemaal waar, natuurlijk helpt het in een aantal gevallen als je betere apparatuur hebt, maar de rest moet dan ook meezitten.
Je bewerkt je foto's in Affinity zie ik, ik weet niet of je daarmee ook met een RAW-bestand de ruis via AI eruit kunt halen....de meeste dingen die je met Photoshop kunt zijn met Affinity ook mogelijk en als ik een foto heb met teveel ruis, omdat ik hoog in de ISO moest vanwege donkere omstandigheden dan ontruis ik m'n foto eerst in Camera RAW en volgens mij werkt dat met behulp van AI.
Dat werkt meest heel erg goed, hij ontruist automatisch alleen de plekken waar jij de ruis weg wilt hebben en je details in het onderwerp blijven behouden.
Ik maak m'n foto's ook altijd in RAW en in JPEG en meest heb ik de RAW ook niet nodig, maar soms is het handig/beter om de RAW te gebruiken.

Ik heb jouw 3e foto door Photoshop gehaald en wat meer contrast toegevoegd, wat opgelicht, kleuren een klein beetje aangepast en de ruis handmatig en selectief uit de achtergrond gehaald(ik had geen RAW bestand ;) ):

Afbeelding
Omhoog Profiel Foto's
Ine S
Donateur

Bericht Geplaatst:

Bedankt, ik zal mijn tanden er nog eens in zetten :)
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Donateur

Bericht Geplaatst:

Voor mij is de derde de beste uit deze serie. Houding in nr 1 spreekt me minder aan; in nr 2 zijn dat de kleuren.
Omhoog Profiel Foto's
Frans
Donateur

Bericht Geplaatst:

Zou wat minder pessimistisch zijn.

Je hebt gewoon drie leuke foto's van deze roofvogel in een pose die we niet zo vaak zien maar wel zijn charme heeft.

Technisch vind ik het allemaal wel meevallen.

Zou me hier mee richten op kleur, contrast detail dan op ruis.

En weet dat Affinity zeker niet slecht is in het omgaan met ruis.
Omhoog Profiel Foto's
Ine S
Donateur

Bericht Geplaatst:

Nogmaals iedereen bedankt voor de waardevolle feedback :)
Omhoog Profiel Foto's
Plaats reactie

Terug naar “Vogels”