Ik ben blij voor je dat de discussie verder gaat, want daar zitten volgens mij alleen maar punten in die je kunt oppakken om jezelf te verbeteren

Wat mij in deze hele discussie opvalt, is de wijze waarop jij je foto's maakt. Die is voor mij bijzonder omdat:
- de de camera op Manual instelt en hierbij een waarde voor het diafragma, sluitertijd en iso bepaalt,
- je weet niet goed wat je met de meetmethode van je camera aan moet en zet hem maar in willekeurig (?) welke stand (niet verkeerd bedoelt, maar dat is wat ik er uit op maak)
- je de juiste belichting regelt via het aanpassen van de flitssterkte van je studioflitsers
- je via het beeld op je scherm / pc bepaalt of het resultaat een mooi belicht plaatje oplevert.
Klopt dit?
Als je je grijskaart gebruikt, dan vraag ik me af hoe je deze denkt te gaan gebruiken. Ik ga nu niet vertellen hoe je deze zou kunnen gebruiken, want door er zelf over na te denken (en wellicht vervolgens mee te experimenteren) leer je veel meer

Laat maar weten hoe je de grijskaart hebt ingezet. Ik ben benieuwd...
Met een lichtmeter gaat dit dus anders:
- je stelt je licht in / je lichten in,
- je meet het licht op de scene op verschillende plekken (zie post van Frans: Hoofdlicht, invullicht, achtergrond licht en noem maar op), waarna je ook je licht nog wat kan bijstellen,
- je stelt je camera in op basis van de door jou gemeten waardes,
- je maakt de foto en controleert of het totaalplaatje er netjes uit ziet,
- als je niet helemaal tevreden bent: eventueel licht bijstellen, opnieuw licht meten en je camera instellingen mogelijk ook nog ietsje aanpassen.
NB: Bij het eerste gedachte-streepje staat dat je je lichten instelt. Dit is ook een vak apart, ook al zijn er voor in de studio een aantal opstellingen die altijd tot succes leiden

Hierbij een aantal sites waar foto's en lichtopstellingen worden getoond / besproken
Strobox: een site met foto's en als je op de foto klikt verschijnt de toegepaste lichtopstelling + exif van de camera
Voorbeeldlichtopstellingen uit een 123 cursus fotografie
...of als je liever een filmpje bekijkt
[youtube]gmmZECtP3oM[/youtube]
Om positief te eindigen: je foto's zien er ondanks alles toch gewoon fantastisch uit!

...en voor het geval je wil weten hoe een lichtmeter werkt:
hier een leuke site (wel in het engels) met uitleg via filmpjes.