Deze lens gebruik ik vandaag na lange tijd weer voor het eerst. Is een 85 mm 1.8. Scherpte ligt wel op het oog zie screenshot computer. Back en front focus ga ik bekijken als ik er weer ben. Nu even op reis.
Heb de lens toch maar even getest hier dmv de methode hier op het forum.
Bij de opname hierboven stond de fijnafstelling op nul.
Bij het testen kom ik uit op -17 en +17 dus gemiddeld nul.
Dan zou de lens dus goed gecalibreerd zijn.
Blijft over beweging tijdens de opname (had wel een snelle sluitertijd) of toch meer diafragmeren.
Ik ga het nog een keer proberen!
Het scherpste deel lijkt de balk.
Altijd moeilijk te zien maar gok er op dat oog achter voorzijde balk zit.
Frontfocus dus als je na het focussen niet meer naar achteren bent gegaan met je camera.
1m afstand: 0,80cm voor het oog en 0,81cm achter het oog moet scherp zijn = 1,61cm scherptegebied
2m afstand: 3,31cm voor het oog en 3,42cm achter het oog moet scherp zijn = 6,73cm scherptegebied
3m afstand: 7,49cm voor het oog en 7,89cm achter het oog moet scherp zijn = 15,38cm scherptegebied
4m afstand: 13,30cm voor het oog en 14,25cm achter het oog moet scherp zijn = 27,65cm scherptegebied
5m afstand: 20,70cm voor het oog en 22,75cm achter het oog moet scherp zijn = 43,28cm scherptegebied
6m afstand: 29,65cm voor het oog en 32,90cm achter het oog moet scherp zijn = 62,55cm scherptegebied
Je zou zeggen dat er iéts scherp zou moeten zijn. Er is niéts scherp.
@Frans het oog zat denk ik achter de voorzijde van de balk.
Als het frontfocus is komt dat er niet uit met het testen van bovenstaande methode.
Interessant stukje van photofacts. Ik gebruik 1 puntsfocus. Advies is dus eerst compostie en daarna scherpstellen. Het zou denk ik ook beter zijn geweest als het oog precies in het midden van het scherpstelvlak had geweest.
@rbwadden de focusafstand was volgens de tweede foto 6,31 meter en dat geeft een scherptediepte van 70 cm